Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Nederland telt ruim drie miljoen mensen met een zittend beroep. Het gaat dan vooral om mensen die op kantoor werken, maar ook bijvoorbeeld chauffeurs en machinisten. De richtlijn die nu geldt is: iedereen die door de dag heen regelmatig langer dan een uur achter elkaar zit, is gebaat bij korte beweegonderbrekingen. Bewegen op het werk hoeft niet intensief of langdurig te zijn, als het maar een korte onderbreking van het zitten is.

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die langdurig zitten een grotere kans op diabetes type II en overgewicht hebben. Daarnaast hebben ze meer kans om eerder te overlijden. Zelfs voor mensen die in hun vrije tijd voldoende sporten en bewegen gelden deze risico’s.

Kom uit je stoel!

Als vuistregel kun je hanteren dat je het zitten één keer per half uur onderbreekt om even op te staan en de benen in actie te laten komen. Je moet dan denken aan de trap nemen in plaats van de lift, een lunchwandeling of staand overleggen. Nog simpeler is naar een collega lopen in plaats van hem of haar te mailen. Of als er een collega aan je bureau komt met een vraag of om bij te praten: ga er even bij staan. Wat je doet maakt niet uit, als je af en toe maar even uit je stoel komt!

Vragenlijst

Wil je weten of je genoeg beweegt op je werk? Met een korte vragenlijst van 8 vragen van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) kun je daar  snel achter komen. Daar krijg je ook gelijk adviezen waar je vandaag nog mee aan de slag kunt. Zo wordt bijvoorbeeld geadviseerd om je werk af en toe te onderbreken voor een potje tafeltennis, darts of tafelvoetbal.

Bron: NISB

Foto: Shutterstock 

  • Datum: 22-07-2015
#Bewegen #Preventie #Overgewicht #Arbeid

Lees ook