Eelt kun je herkennen aan de dikke, verharde, ruw aanvoelende huid met een geelachtige kleur. Het is een verdikking van de huid op plekken waar veel wrijving en druk bestaat. Tijdens het wandelen zullen je voeten op sommige plekken last krijgen van druk en wrijving. Op die plekken vormt het lichaam een eeltlaag ter bescherming van de huid.

Oorzaken

Eelt kan ontstaan door het dragen van verkeerde schoenen. Bijvoorbeeld schoenen die te ruim zijn, of die een te harde dunne zool hebben. Ook te kleine sokken, extreme zweetvoeten, veel staan of overgewicht kunnen een oorzaak zijn van eelt. Daarnaast kan door de stand van de voeten, als op bepaalde botten verhoogde druk wordt uitgeoefend, op die plekken een dikkere eeltlaag ontstaan.

Waar op de voet?

Eelt komt het meest voor onder de bal van de voet (ter hoogte van de tweede en derde teen) en op de randen van de hiel en de tenen. Bij wandelaars waarbij de voeten naar binnen neigen ontstaat ook vaak eelt onder de bal van de voet ter hoogte van de grote teen.

Pijn verlichten

In principe is eelt niet pijnlijk, maar als het erg dik is en gaat barsten dan kunnen er pijnlijke kloven ontstaan. Een pijnlijke eeltlaag kun je met kussentjes afdekken om de pijn te verlichten. Heb je vooral eelt onder de bal van je voet of bij de gewrichten tussen de tenen en voeten? Dan kan een zooltje in de schoen met ondersteuning van de voorvoet ook verlichting geven en klachten verminderen.

Schuren, vijlen, raspen

Je kunt eelt deels verwijderen met een zogenaamde puimsteen, eeltvijl, eeltrasp of met een stukje schuurpapier. Neem voor je aan de slag gaat een warm voetenbad, zodat de eeltlaag goed zacht is . Ga je liever niet zelf aan de slag? Of is de eeltlaag echt te dik en pijnlijk? Dan kan een pedicure je hierbij helpen. Voor mensen met diabetes of slecht doorbloede voeten is het sowieso niet verstandig om dit zelf te doen.

Tips om eelt te voorkomen

Tot slot nog een aantal tips om eelt te voorkomen: 

  • smeer de voeten in met vette crème om de huid zacht te houden en kloven te voorkomen;
  • zorg voor goed passende schoenen en sokken;
  • loop niet te veel op schoeisel met een dunne zool;
  • let op je gewicht.

Bron: Gezond wandelen 

Foto: Shutterstock

  • Datum: 16-07-2015
#Vraagenantwoord #Wandelen

Lees ook