Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat sporten met een doel ook tot betere resultaten leidt. Wie zichzelf een keer heeft ingeschreven voor een marathon of een ander grote sportprestatie weet wat een doel met je kan doen. Het werkt motiverend, want je wilt dat doel wel halen. Niets is zo frustrerend als dat je na inschrijving de start door blessures of onvoldoende training niet eens haalt.

Focus

Het stellen van een doel zorgt ook dat je gerichter gaat sporten: je focust je meer op de trainingen die belangrijk zijn. Andere zaken worden snel minder belangrijk. Het voordeel van een doel is dat je een duidelijk meetmoment hebt voor jezelf. Als je dat gehaald hebt kun je zien waar je al die trainingen voor hebt gedaan. Daar kun je dan even bij stilstaan. En dan mag je ook best trots op jezelf zijn!

Stok achter de deur

Het mooie aan doelen is dat je ze zelf bedenkt, je kunt jezelf dus nu allerlei verschillende doelen stellen voor het najaar. Of je nu zegt dat je in oktober een aantal kilo wilt afvallen, of dat je dan een 10 kilometer wilt finishen: alles kan! Je kunt ook als doel stellen dat je in het najaar op het klimmetje in de buurt niet gelost hoeft te worden door je fietsmaten. Maar pas met het stellen van doelen wel op met het vergelijken van jouw prestaties met die van anderen. Als je een prestatiedoel wilt stellen voor jezelf kun je het beste uitgaan van je eigen kunnen. Stel dus ook realistisch doelen voor jezelf. Als stok achter de deur kun je je doel ook nog in je agenda vastleggen ter herinnering aan jezelf.

Uitdaging

Heb je echt even een nieuwe uitdaging nodig om weer te trainen? Dan is de simpelste weg om je nu alvast in te schrijven voor een wedstrijd of evenement in het najaar. Kijk dan ook wat je eerder al sportprestaties hebt geleverd en daag je zelf aan de hand daarvan eens uit: doe eens een langere afstand of juist een kortere afstand en probeer dan sneller over de finish te komen. Het maakt niet uit wat je voor doel stelt, als je zelf maar weer even een nieuwe prikkel geeft met een mooie stip op de horizon.

Inspiratie nodig? Kijk bijvoorbeeld op de hardloopkalender van de Atletiekunie voor loopwedstrijden bij jou in de buurt.

Bron: Eigenkracht.nl

Foto: Shutterstock 

  • Datum: 19-07-2015
#Tipvandeweek #Motivatie

Lees ook