Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Bij warm weer zweet je tijdens het sporten nog meer dan anders. Dat zweet kan gemakkelijk verdampen als je kleding draagt die gemaakt is van licht, ademend en los geweven materiaal. Lycra is daar een voorbeeld van. Een polsbandje is handig om je handpalmen droog te houden en met een hoofdband houd je het zweet uit je ogen, wel zo fijn tijdens het lopen.

Petje en zonnebril

De ultraviolette stralen van de zon kunnen je ogen beschadigen en huidkanker veroorzaken. Zet tijdens het hardlopen bij warm weer een petje op om je hoofd koel te houden en je gezicht en nek te beschermen tegen verbranden. Draag een zonnebril of donkere contactlenzen om je ogen te beschermen tegen felle schittering van de zon. Je huid bescherm je door je in te smeren met een zonnebrandcrème met een goede beschermingsfactor.

Neem een break

Als het tropisch warm is, is het geen goed idee om in je training tot het uiterste te gaan. Wissel bijvoorbeeld een halfuur hardlopen af met tien minuten rustig wandelen. Zoek daarbij als het kan zo veel mogelijk de schaduw op en koel je gezicht met koud water als je dat bij je hebt.

Vul je voorraad aan

Train je langer dan een uur, dan is het verstandig om niet alleen veel water te drinken, maar ook je voorraad mineralen en koolhydraten aan te vullen. Een isotone drank is hiervoor geschikt. Drink geen energiedrankjes (hypertoon), want het vochtverlies is in het algemeen groter dan het energieverlies. Neem ook geen zouttabletten, want dat is net zoiets als het drinken van zeewater als je dorst hebt. Het maakt het probleem alleen maar erger. Bovendien kun je er misselijk van worden.

Sla je training over

Is het echt te warm om te sporten, sla je hardlooptraining dan een keertje over. Zeker bij temperaturen boven de 28 graden Celsius moet je uitkijken met sportieve inspanningen. Volgende week een nieuwe kans.

Bron: Atletiekunie

Foto: Shutterstock

  • Datum: 11-06-2015
#Vraagenantwoord

Lees ook