Sporten op een volle maag is niet fijn, maar trainen op een lege maag ook niet. Eet je vooraf te veel of vanwege het sporten een stuk vroeger dan je gewend bent, dan kun je last krijgen van vervelende maag- en darmklachten. Bovendien drukt een volle maag op je middenrif en kan het je ademhaling bemoeilijken. Eet je pas na het sporten? Dan kan je training niet lekker lopen omdat je bloedsuikerspiegel te laag is. 

Banaan of boterham

Het beste kun je een uurtje voordat je gaat sporten iets lichts eten, zoals een boterham, een banaan of alvast één onderdeel van je avondmaaltijd, bijvoorbeeld een kom soep. In jouw geval zou je rond 16.00 uur even pauze kunnen nemen op je werk om iets te eten, om dan gelijk na je werk te gaan trainen. Je hebt dan in elk geval genoeg energie voor je work-out. Kauw goed, want slecht gekauwd eten blijft langer in je maag dan goed gekauwd eten en kan je dus tijdens het sporten dwarszitten.

Eten na je training

Je echte avondmaaltijd kun je het beste na het sporten pas nemen. Het is niet erg als dat wat later is dan normaal. Het fijnste is als je ongeveer een halfuur na je training kunt eten, dus zorg dat een van je huisgenoten op jouw sportdag verantwoordelijk is voor de warme maaltijd of zet iets op het menu dat makkelijk en snel klaar te maken is. 

Bronnen: SportvoedingsatlasGezondheidsnetRunnersweb en Witte Leeuwinnen

Foto: Shutterstock

 

  • Datum: 21-05-2015
#Vraagenantwoord #Hoofdmaaltijd

Lees ook