Menu
Inloggen

Naast training en slaap is gezond en goed eten van grote invloed op de prestaties van iedere (top)sporter. Ook binnen de voetbalwereld wordt goede voeding een steeds belangrijker onderwerp. Genoeg reden voor het Nationale Sportinnovatie Platform om op 20 mei jongstleden een Live Sessie Voeding & Voetbal te organiseren. In de Amsterdam ArenA gingen sportdiëtisten van voetbalclubs uit de Eredivisie, voedingsdeskundigen en producenten uit de voedingsmiddelenindustrie met elkaar in gesprek over de do’s & dont’s voor voetballers op het gebied van eten en drinken.

Voetbal is de meest beoefende sport ter wereld. Korte explosieve inspanningen worden afgewisseld met gemiddelde gelijkmatige inspanningen. Wist je dat een profvoetballer tijdens een voetbalwedstrijd met gemiddelde inspanning ongeveer een afstand aflegt van tien tot elf kilometer, 800 tot 1.200 meter sprint, veertig tot zestig keer versnelt en ongeveer elke vijf seconden wisselt van richting? Door het intervalkarakter van de sport kunnen de koolhydraatvoorraden in de actieve spieren tot negentig procent uitgeput raken.

Sportvoeding op maat

Je kunt je dus wel voorstellen dat het erg belangrijk is om een speler van voldoende energie te voorzien. Om het energieniveau hoog te houden is voeding met koolhydraten nodig. Ook voldoende vocht is van groot belang.

En laat voeding nu net bij uitstek een aspect zijn waarover je zelf invloed en controle kunt uitoefenen, aldus Ian Rollo, senior scientist Pepsi Gatorade aan Loughborough University (UK). Rollo besprak tijdens de Live Sessie de nieuwste ontwikkelingen binnen het voetbal op het gebied van voeding. Daarbij ging hij uitvoering in op het belang van een op de sporter toegesneden sportdieet en een gepersonaliseerde hydratatiestrategie.

Welke voeding een sporter nodig heeft, wordt immers niet alleen bepaald door de tak van sport die hij beoefent. Iedere sporter is uniek, heeft specifieke lichamelijke eigenschappen en daardoor andere behoeften. De ene sporter zweet bijvoorbeeld makkelijker en meer dan de ander, die zijn warmte wellicht lastig kwijtraakt. Dat vraagt om een sportvoedingsplan op maat, gebaseerd op een grondige persoonlijke analyse. Daarmee kan per individu worden bepaald hoeveel hydratatie en welke voedingsstoffen hij of zij nodig heeft, en op welk moment. Deze waardevolle gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden voor de ontwikkeling van nieuwe methoden om sportvoeding en hydratatie op maat te kunnen bieden.

Smart bottle

Een interessante noviteit op dit vlak is een gepersonaliseerde waterfles (smart bottle), waarmee de vochtinname gemonitord kan worden. De fles is voorzien van een chip en houdt bij hoeveel een sporter gedronken heeft. Dit kunnen coaches en trainers vervolgens per speler in de gaten houden via een hydration tracking app. Om ook de voedingsstoffen aan te vullen die de sporter nodig heeft, kan er een speciaal balletje met voedingsstoffen onder de fles geklikt worden. De balletjes zijn er in verschillende samenstellingen en smaken, dus zelfs dat is maatwerk.

Train low – compete high

Na Rollo sprak Peter Res, voedingsdeskundige bij AFC Ajax, over voeding tijdens trainingen en op wedstrijddagen. Res: “Goede voeding is superbelangrijk en heeft zowel direct als indirect invloed op de prestaties. Als je twee kilo minder vet hoeft te verplaatsen van a naar b, ben je sneller bij b. Dat is al een heel simpele manier waarop voeding directe invloed heeft. Maar voeding heeft ook veel meer een indirecte invloed: lange termijn, het aanleveren van bouwstenen. Voor herstel, tijdens en na training, maar ook voor een goede kwaliteit van spieren en pezen en het voorkomen van blessures en ziektes.”

Res ging iets dieper in op het belang van koolhydraten. Hij besloot zijn verhaal met het Train low, compete high-principe, iets wat iedere fanatieke sporter eens zou kunnen proberen! Het houdt in dat voeding rond trainingen weinig koolhydraten hoeft te bevatten. “Duurtrainingadapties verlopen beter door af en toe te trainen met weinig koolhydraatinname. Bij voeding voor training zijn eiwitten, gezonde vetten, vezels en vochtinname van primair belang. Tijdens wedstrijden zijn koolhydraten wel belangrijk. Bij een hogere koolhydraatinname leggen spelers namelijk meer afstand af!”, aldus Res.

Nieuwe inzichten

Verder sprak Pim Koolwijk, inspanningsfysioloog bij FC Utrecht, over het belang van eiwitinname en de timing hiervan voor herstel. “Spierschade kan doorlopen tot 48 à 72 uur na een wedstrijd of training”, aldus Koolwijk. Het is belangrijk de eiwitinname te spreiden. Het lichaam heeft een opnamelimiet, dus in een keer veel innemen heeft weinig zin.

Marlou Dirks, PhD-student aan Maastricht University, sprak vervolgens over het belang van voeding tijdens herstel van een blessure waarbij sprake is van inactiviteit. Denk aan een beenbreuk, waarbij je been een tijd in het gips zit. De juiste voeding speelt een rol bij het remmen van het verlies van spiermassa en -kracht en het voorkomen van gewichtstoename.

Marco Mensink, universitair docent aan Wageningen University, behandelde het onderwerp concurrent training, ofwel de combinatie van kracht- en duurtraining. Ook hier is voeding belangrijk; voor beide trainingsvormen heb je verschillende voedingsstoffen nodig.

Kortom: er kwamen tijdens de gehele dag veel nieuwe inzichten aan het licht. Food for thought!

  • Redactie
Voetbal