Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Toch is het niet voor alle ouders vanzelfsprekend dat hun kind lid wordt van een sportclub. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met de financiën, of omdat het voor de ouders niet mogelijk is om hun kind van en naar de sportclub te brengen en te halen.

Ook als je niet lid bent van een club kun je lekker en gezond in beweging zijn. Voor hardlopen bijvoorbeeld heb je, behalve een paar schoenen en makkelijke kleding, helemaal niets nodig. In dit artikel vind je tien tips voor sporten met een klein budget.

Ideeën

  1. In veel bossen heb je tegenwoordig zogenaamde ‘sportroutes’ met hindernissen (denk aan over een sloot springen of aan een rek hangen) die genomen moeten worden. Heel leuk en voor iedereen goed te doen, omdat je makkelijk je eigen tempo kunt bepalen.
  2. Is er bij jou in de buurt geen bos met een sportroute? Ga dan wandelen of hardlopen. Om het voor kinderen aantrekkelijker te maken, kun je bij elke tiende boom versnellen of de grond aanraken.
  3. Zoek een leuke (niet te lange) fietsroute uit en ga er samen op uit.
  4. Ga samen wandelen of hardlopen. Er zijn veel goede apps beschikbaar die werken met beginnersschema’s. Let er bij jonge kinderen wél op dat de afstand niet langer is dan 5 kilometer.
  5. Touwtje springen is weer helemaal in! Organiseer met een paar vriendjes een wedstrijd wie het langst onafgebroken kan springen.
  6. Thuis kun je heel goed sporten. Leg een matje op de grond en doe samen oefeningen. Met kleine kinderen kunnen dat balansoefeningen zijn (of andere oefeningen die de motoriek trainen), bij grotere kinderen ook bijvoorbeeld opdrukken of lichte buikspieroefeningen. Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden.
  7. Muziek, wie houdt er niet van? Als je elke dag, bijvoorbeeld vóór het eten, even op drie nummers flink danst, komt het helemaal goed met de beweging.
  8. Sommige sportzalen bieden kinderen de mogelijkheid om in het weekend ouderwets te apenkooien. Het is over het algemeen niet duur en het is weer eens wat anders dan een indoor speeltuin.
  9. Start een (voetbal)buurtcompetitie. In kleine teams speel je tegen elkaar. Het competitie-element wordt helemaal aangewakkerd als je een ‘prijs’ kan winnen.
  10. Veel gemeenten bieden programma’s aan om kinderen (voor niet al te veel geld) kennis te laten maken met sport. Voor ouders met een klein budget zijn er vaak speciale regelingen.

Dit is een bewerkte versie van een artikel dat oorspronkelijk werd geschreven door Burobloei.nl voor publicatie opTym.nl.

Foto: Shutterstock

  • Datum: 09-05-2015
#Bewegen #Sportiviteit #Sociaal

Lees ook