Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Een kwart van de Nederlanders heeft stress door de vele vrije dagen in het voorjaar, zo blijkt uit een onderzoek van EditieNL. Doordat er steeds maar één vrije dag per week is, is het moeilijk om het werk écht even helemaal los te laten. Voordat je eenmaal in de relaxstand bent, wacht de volgende werkdag alweer op je.

Ontspan

En dat levert spanning op: niet goed voor je lijf en ook niet voor je hoofd. Sporten is een goede manier om die stress kwijt te raken en je spieren te laten ontspannen. Doordat het lichaam tijdens het sporten zogenoemde ‘gelukshormonen’ produceert, ga je je fijner voelen. Bovendien verlegt het sporten je aandacht van je hoofd (en je zorgen) naar je lichaam en houd je minder energie over om te piekeren. Ten slotte zorgt het sporten ervoor dat je sterker en fitter wordt en dat komt je zelfvertrouwen ten goede.

Welke sport?

Met welke sport jij het beste kunt ontspannen, hangt natuurlijk af van je voorkeuren en behoefte. Voel je je hyper en ben je wat nerveus, dan kies je misschien het liefst voor een actieve, intense sport, zoals een balsport of een spinningles. Wil je je afreageren, dan zou boksen of een andere vechtsport misschien wat voor je zijn. Wil je je grenzen verleggen en je helemaal geven, dan zijn duursporten erg geschikt. En ben je een rustiger type, kies dan voor een lange wandeling of yoga.

Spieren onder water

Ook voor velen heel geschikt is zwemmen: een sport die er uitspringt als het om ontspannen gaat. Sporten in het water vergt namelijk veel minder van je spieren en gewrichten dan trainen op het droge. Stijve en gespannen spieren functioneren veel beter in het warme water van het zwembad dan in een sportschool. Door de bewegingen die je in het water maakt ontspannen ze bijna als vanzelf. Je lichaam voelt soepeler aan en ontspant zich. Dat merk je al na een kwartiertje. Slim dus om een uurtje zwemmen in te plannen.

Ronddobberen

We schreven het al: stress zit niet alleen in je lijf, maar ook in je hoofd. Ook in dat opzicht is zwemmen een sport die uitkomst biedt. Al ronddobberend in het water heb je de gelegenheid je hoofd echt even leeg te maken en bij te tanken voor een nieuwe hectische (werk)dag.

Bronnen: EditieNL en Gezondheidsnet

Foto: Shutterstock

  • Datum: 17-05-2015
#Tipvandeweek

Lees ook