Doordat cola suiker bevat geeft het snel energie, handig als je aan het sporten bent. En de cafeïne in de frisdrank houdt je scherp, waardoor je een training langer zou moeten kunnen volhouden. Toch zijn de meningen over de geschiktheid van cola als sportdrank verdeeld.

Geen boost

Dat komt ten eerste doordat de concentratie suikers (koolhydraten) in cola erg hoog is. Daardoor blijft het lang in je maag en is het dus geen goede drank om je energiepeil snel een boost te geven, schrijft de Sportvoedingsatlas. Heeft de cola eenmaal je darmen bereikt, dan moeten die eerst vocht aan je lichaam onttrekken om het bruine goedje te verdunnen. Cola helpt daarom ook al niet om het vocht dat je tijdens het sporten bent kwijtgeraakt snel weer aan te vullen.

Bubbels

En dan zijn er nog de bubbels in cola, waar je ook al last van kunt krijgen als je niet aan het sporten bent. Dranken die koolzuurhoudend zijn, kunnen maagdarmklachten veroorzaken, en daar zit je tijdens of na het sporten natuurlijk niet op te wachten.

Hersteldrank

Toch zijn er ook andere inzichten over cola. Zo toonde onafhankelijk Australisch onderzoek bij wielrenners een paar jaar geleden aan dat cola niet te onderschatten is als sportdrank. In bijna alle wielerploegen werd tijdens een wedstrijd cola gedronken, in alle gevallen in het laatste deel van de race. Cola was voor de topsporters een aanvulling op andere koolhydraatrijke sportdranken. Ook na de wedstrijd werd bij acht van de elf teams cola gedronken als hersteldrank.

Kotsmisselijk

Toch raden de schrijvers van de Sportvoedingsatlas je aan om voor of tijdens het sporten iets anders dan cola te drinken. Tenzij je kotsmisselijk bent als je over de finish komt van een duursportevenement zoals een marathon of een lange wielertocht, maken zij als kanttekening. Na een paar flinke slokken cola komt waarschijnlijk je hele maaginhoud eruit en voel je je daarna iets beter.

Bronnen: Sportvoedingsatlas en Runner’s World

Foto: Shutterstock

  • Datum: 06-05-2015
#Voedingsstoffen

Lees ook