Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Spiermassa verbrandt meer energie dan vet, ook als je niet aan het sporten bent. Een halve kilogram spier verbruikt per dag zes kilocalorieën om zichzelf te onderhouden, een halve kilogram vet maar twee. Krachttraining is daarom een goede vorm van training om je stofwisseling te verhogen en meer calorieën te verbranden. Cardiotraining zorgt dat je in de uren na je training meer energie verbruikt, vooral als je een intervaltraining doet. Maar ook voedingsmiddelen kunnen je helpen om meer calorieën op een dag te verbranden.

Eet vis

Omega-3-vetzuren verbeteren volgens onderzoekers de toevoer van het bloed naar de spieren tijdens het sporten en stimuleren enzymen die vet transporteren naar de plekken in ons lichaam waar ze worden omgezet in energie. Ons lichaam heeft omega-3 nodig, maar kan het niet zelf aanmaken. We moeten het dus binnenkrijgen via onze voeding. Vis bevat omega-3-vetzuren: met name tonijn, haring, zalm en sardines zijn rijk aan dit goede vetzuur. Ben je niet zo dol op vis? Omega-3 is er ook in de vorm van visoliecapsules.

Pepers

Pepers zijn geen wondermiddel, maar als je ze gebruikt om een maaltijd op smaak te brengen, kunnen ze je wel helpen om net wat extra calorieën te verbranden. Groene en rode chilipepers verhogen je metabolisme vlak na de maaltijd met twintig procent. Het mooie van pepers: je kunt ze overal aan toevoegen, van een rijstgerecht tot een soep of een salade.

Groene thee en zwarte koffie

Groene thee is rijk aan catechines, natuurlijke antioxidanten die je stofwisseling een boost geven. Datzelfde geldt voor de cafeïne in groene thee. Als je dagelijks groene thee drinkt, verbruik je meer energie dan normaal. Koffie zorgt voor zo’n zelfde energieboost, maar alleen als je het drinkt zonder melk en suiker, want die doen het effect weer teniet.

Pompelmoes

Hij is wat minder bekend dan de peer en de sinaasappel, maar de pompelmoes past erg goed in een gezond voedingspatroon. De pompelmoes is rijk aan vezels en heeft een lage glycemische index. Daardoor wordt het fruit langzaam afgebroken door je lichaam en heb je langer een verzadigd gevoel. Pompelmoes kun je ook drinken in de vorm van pompelmoessap of als onderdeel van een smoothie.

Volkoren granen

Volkoren granen bevatten complexe koolhydraten, en het verteren daarvan kost je lichaam veel calorieën. De vezels in volkoren producten zorgen ervoor dat suikers langzaam in je bloedbaan terechtkomen, waardoor je je langer verzadigd voelt. Havermout is daarmee een ontbijt dat goed past in een sportief leefpatroon. Datzelfde geldt voor volkorenpasta als onderdeel van je maaltijd voor of na een training.

Bronnen: DeMorgen.be en Gezondheidsnet.nl
Foto: Shutterstock

  • Datum: 01-04-2015
#Voedingsstoffen

Lees ook