Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

De burpee is een van de weinige oefeningen waarmee je álle spieren in je lijf aan het werk zet én je conditie razendsnel verbetert. Het enige dat je nodig hebt om de oefening goed uit te voeren, is je eigen lichaamsgewicht en een gezonde dosis doorzettingsvermogen.

Van hop naar hype

De burpee stamt uit 1930, maar is weer helemaal herontdekt. De oefening is naar alle waarschijnlijkheid vernoemd naar de Amerikaan Royal H. Burpee, die de zogenaamde ‘Burpee Test’ ontwikkelde. Deze test bestaat uit een reeks burpees en is bedoeld om behendigheid en coördinatie te testen. In de afgelopen jaren is de burpee een absolute hype geworden.

De burpee wordt zowel bij kracht- als bij cardiotraining gebruikt: je spreekt namelijk echt alle spieren in je lijf aan, ook je hartspier.

Simpel, maar zwaar

Maar hoe doe je dat nu eigenlijk, een burpee? Je staat rechtop, zakt door je knieën alsof je een squat doet, plaatst je handen op de grond en strekt je voeten naar achteren uit. Vervolgens duw je jezelf weer omhoog middels een push-up en spring je zo hoog mogelijk de lucht in, met je armen boven je hoofd. Je eindigt weer in de positie waarin je begonnen bent: rechtop en klaar om de oefening opnieuw te doen. Simpel, maar verschrikkelijk zwaar.

Begin je nog maar net met deze oefening, dan kun je hem iets minder zwaar maken door de sprong achterwege te laten. Ook kun je ervoor kiezen in het begin de push-up op je knieën te doen. Zwaarder maken kan natuurlijk ook: hoe langzamer je de burpee uitvoert, hoe meer je van je spieren vraagt.

Wie durft?

Stel je jezelf graag een doel? Doe dan 21 juni aanstaande mee met de jaarlijkse Stadswild Burpee Mile 2015! Deze ultieme urban fitness challenge vindt plaats op de Kop van Java, in Amsterdam.

Maar, zo denk je misschien, hoe kun je met deze work-out nou een mijl afleggen? Heel eenvoudig: bij de Burpee Mile 2015 spring je niet omhoog, maar naar voren. En je doet niet één burpee, maar wel duizend! Op die manier leg je een afstand af van maar liefst 1.609 meter. Pittig genoeg dus!

undefined

Meedoen met de Stadswild Burpee Mile kan solo, maar ook als duo of als trio, en kost € 24,95 per deelnemer. Daarvoor krijg je niet alleen een unieke ervaring, maar ook een prachtig I Love Burpees-shirt, een lunch, water en andere gezonde drankjes. En je maakt ook nog eens kans op mooie prijzenpakketten. Wees er wel snel bij, want het aantal plaatsen is beperkt! Bekijk hier een video van hoe het vorig jaar was:

Foto header: Shutterstock
Instructievideo burpee: Fitter Nederland
Foto en video evenement: Stadswild Burpee Mile

  • Datum: 29-04-2015
#Fitness #Trends #Evenementen

Lees ook