Het is misschien een open deur, maar zorg dat je genoeg trainingsuren in je benen hebt zitten als je een wielertocht voor kilometervreters gaat doen. Doe niet alleen korte trainingen, maar ook meerdere lange trainingen op een niet al te hoge snelheid. Het gaat om de duur van je training, niet om een zo hoog mogelijk aantal kilometers per uur.

Verdeel je krachten

Als je aan de start staat, ben je nog fris en fruitig en is het verleidelijk om het fietstempo hoog te leggen. Maar een snelle start breekt je later op de dag op. Je kunt beter wat rustiger beginnen en zo energie overhouden voor de laatste zware kilometers.

Laat je uit de wind houden

Net zoals wielrenners in een profkoers het kopwerk verdelen, is het ook in een toertocht slim om regelmatig bij iemand in het wiel te fietsen. Dat kost net wat minder kracht dan wanneer je met je neus vol in de wind rijdt. Ga je met een groepje op pad, spreek dan af dat je om de beurt op kop fietst. Zo houden jullie het allemaal langer vol.

Laat je niet verleiden

O, wat is het verleidelijk om aan te haken bij een groepje dat jou inhaalt. Het feit dat zij jou voorbijfietsen laat echter al zien dat ze een net wat hoger tempo aanhouden dan jij. Ga je daarin langere tijd mee, dan is de kans groot dat je jezelf opblaast en in de laatste kilometers kracht tekortkomt. Meestal kom je er pas na een tijdje achter dat je eigenlijk boven je macht rijdt. Houd dus beter je eigen tempo aan.

Bron: Klimtijd.nl
Foto: Shutterstock

  • Datum: 03-04-2015
#Wielrennen #Prestatieverbetering

Lees ook