De Atletiekunie heeft op haar website handige informatie staan over verstandig sporten in de zon. Zonlicht bevat ultraviolette straling, en deze UV-stralen hebben zowel positieve als negatieve effecten op je gezondheid en je vermogen om goede sportprestaties neer te zetten. Het belangrijkste negatieve effect is de kans op huidkanker. Vooral als je een zeer lichte huid hebt, vaak met sproeten, blauwe ogen en rossig of lichtblond haar, verbrand je zeer snel. Ook met een lichte huid, lichte ogen en blond haar moet je oppassen.

Goed smeren

Tussen 12.00 en 15.00 uur kun je beter niet in de volle zon gaan sporten, al kan dat soms niet anders omdat je bijvoorbeeld een voetbal- of hockeywedstrijd hebt. Kun je zelf bepalen wanneer je gaat trainen, dan is ’s ochtends vroeg of ’s avonds verstandiger.

Je onbedekte huid kun je het beste goed insmeren met zonnebrandcrème, niet alleen in de hete zomermaanden, maar ook in de lente. In Nederland is een zonnebrandcrème met factor 10 tot 12 geschikt. Smeer minstens twee keer per uur, of vaker als je gaat zwemmen. Als de zon echt fel schijnt, kun je beter een factor 20 of hoger gebruiken. Bedek je huid verder zo veel mogelijk met luchtige, warme kleding. Denk daarbij ook aan een petje of een zonneklep.

Beter presteren in de zon

Sporten in de lentezon heeft ook positieve effecten op je gezondheid en sportprestaties. Sommige sporters voelen zich met een lekker bruin kleurtje duidelijk beter en zelfverzekerder, en presteren daardoor mogelijk beter. Ook maakt je lichaam in de zon meer vitamine D3 aan, wat goed is voor je botstofwisseling. De straling van de zon kan eveneens een gunstig effect hebben bij huidaandoeningen als psoriasis, acne en vormen van eczeem.

Zeker van je zaak

Of het verstandig is om in de zon te gaan sporten, hangt ook af van de zonkracht. Die kun je bijvoorbeeld checken met de KWF Zonkracht-app of hier op de website van het KNMI.

Bronnen: Atletiekunie en Men’s Health
Foto: Shutterstock

  • Datum: 12-04-2015
#Tipvandeweek #Preventie

Lees ook