Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Pedala is niet alleen online actief, er hoort ook een magazine bij. Want vrouwen houden van lezen, en wielergekke vrouwen al helemaal! Het tijdschrift wordt gelanceerd op 6 april, de website is al te bezoeken. Wielerjournaliste Nynke de Jong en gezicht van Pedala op Sportenstrategie.nl: “Als straks vrouwen geen enkele smoes meer kunnen bedenken om niet te gaan fietsen, dan hebben wij ons doel bereikt.”

Pedalamagazine.nl

Explosief

Pedala wil zowel de beginnende fietsster als de wedstrijdrijdster bedienen. Volgens recent onderzoek is 12 procent van de sportende vrouwen actief op de fiets. “Echt, het aantal fietsende vrouwen stijgt explosief”, aldus De Jong, zelf fanatiek toerfietser en medeauteur van het boek Vrouw & Fiets. “Er zijn zo’n 150.000 vrouwen die zich omkleden om te gaan fietsen. Die vrouwen zijn onze doelgroep.”

Volgens De Jong heeft wielrennen meegelift op de hype van buiten sporten. “Veel vrouwen zijn begonnen met hardlopen, maar kregen blessures. En hoorden van hun fysio dat het slimmer was om van een high-impactsport naar een fysiek beter te verteren sport over te stappen. Zo zijn er veel bij fietsen uitgekomen.”

Pedala hoopt al deze vrouwen samen te brengen. Naast het blad gaat ook het forum een belangrijke rol spelen. “Daar kunnen we elkaar eerst digitaal ontmoeten, maar ook afspreken voor gezamenlijke toertochten of fietsuitjes. Het is de bedoeling een saamhorigheidsgevoel te kweken.”

Nynke de Jong, gezicht van Pedala, staat ook in '100 portretten van Utrecht'

Tone of voice

Uitgeverij New Skool Media zocht De Jong aan om de tone of voice te bewaken. De Jong: “Fietsende vrouwen willen een heldere uitleg, duidelijke instructies. Tips, advies. Maar ga ze niet over de bol aaien. En schilder ze niet af als superschattig, daar zijn ze allergisch voor. Het hoeft ook zeker niet een blad met louter succesverhalen te worden.”

Pedala wordt dus geen standaardwielerblad. Geen vergelijkingen van de nieuwste remsystemen en de beste frames. De Jong: “Vrouwen kunnen daar geen kant mee op. De meesten willen gewoon een lekkere fiets onder hun kont, en willen bij hun keuze aan de hand genomen worden.”

Naast fietstesten en ervaringsverhalen zal Pedala zowel online als offline veel aandacht besteden aan voeding, sportieve mode, routes, gezondheid en reizen. Met altijd in gedachten dat dit voor vrouwen net iets anders is dan voor hun mannelijke fietscollega’s. “Maar”, haast De Jong zich te zeggen, “denk niet dat we rabiate mannenhaters zijn.”

Meer weten?

Deel jij de liefde voor de fiets en wil je graag lezen over inspirerende mensen, mooie routes, sportieve kleding en allerhande tips over voeding, training en de beste koffietentjes onderweg? Bezoek dan Pedalamagazine.nl of volg Pedala op Twitter en Facebook.

undefined

 

Bron: Sportenstrategie.nl
Foto header: Shutterstock
Foto Nynke de Jong: Facebook Le Tour Utrecht

  • Datum: 02-04-2015
#Wielrennen #Fietsen #Sociaal

Lees ook