Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Ja, traplopen is gezond, zeker als je een kantoorbaan hebt. Lang achter elkaar zitten kan namelijk gevaarlijk zijn voor je gezondheid: het kan leiden tot hoge bloeddruk, diabetes type 2, overgewicht en ontstekingen. Door te bewegen ga je die gezondheidsrisico’s tegen.

Een kwartiertje traplopen

Het fijne van traplopen is dat je het gemakkelijk kunt inpassen in je dag, zelfs in een druk kantoorleven. Trappen zijn immers overal, en zeker in kantoorgebouwen. Met traplopen verbrand je ongeveer tien kilocalorieën per minuut. Twee minuten traplopen heeft al een positief effect op je calorieverbranding. Nog beter: met een kwartiertje traplopen verbrand je evenveel calorieën als met dertig minuten hardlopen.

Sprokkelen

Pak je alleen ’s ochtends de trap naar de derde verdieping en aan het einde van de werkdag die naar de begane grond, dan kom je daar nog niet aan. Probeer ook gedurende je werkdag wat aanleidingen te vinden om de trap te pakken. Ga bijvoorbeeld naar buiten om te lunchen of ga naar het toilet op een andere verdieping.

Sterke benen

Van traplopen krijg je sterke benen: je gebruikt 85 procent van de kracht die je met je enkels bij een uiterste inspanning kunt ontwikkelen en de helft van de maximale kracht in je knieën. Dat blijkt uit onderzoek van bewegingswetenschapper Marcel Spanjaard van de Vrije Universiteit in Amsterdam (instituut MOVE). De trap op lopen is het beste, omdat dit de meeste inspanning kost. Sla niet een trede over, want dan moeten je spieren harder werken en samentrekken.

Traploopchallenge

Traplopen kun je niet alleen op kantoor doen, maar natuurlijk ook thuis. Een manier om daar een leuke training van te maken, is een traploopchallenge. Begin op dag één met één keer de trap op en af rennen. Dat bouw je in dertig dagen tijd op naar dertig keer de trap op en af. Vanaf dag zeven mag je lopen in plaats van rennen om evenveel effect te bereiken.

Bronnen: Traploopweek, GezondNu en Gezondheid & Co
Foto: Shutterstock

  • Datum: 02-04-2015
#Vraagenantwoord #Bewegen

Lees ook