De top drie van goede voornemens is afkomstig uit een onderzoek waarvan ING jaarlijks in december de uitkomsten publiceert. Een goed voornemen tot een succes maken is nog niet zo gemakkelijk, laat dat onderzoek ook zien: in de praktijk lukt het maar één op de vier Nederlanders om het echt het hele jaar vol te houden. Sterker nog, een groot deel was zelfs vergeten dat ze een goed voornemen had: eind 2013 zei 81 procent van de ondervraagden een goed voornemen voor 2014 te hebben, aan het eind van dat jaar wist nog maar 48 procent dat ze dat goede voornemen had gehad. 

Voornemens volhouden

Harde feiten en cijfers over hoe het staat met onze goede voornemens voor 2015 ontbreken nog, maar als we afgaan op de Sportdeelname Index van NOC*NSF zijn we in elk geval goed begonnen. In januari deden bijna 9 miljoen Nederlanders minimaal één keer per week aan sport. In december 2014 waren dat er ongeveer 8,1 miljoen. Toch zegt dat nog niet alles, want traditiegetrouw is februari de grootste ‘valkuilmaand’ voor onze voornemens.

Begin opnieuw!

Is jouw goede voornemen inmiddels al gestrand? Begin gewoon opnieuw! Want waarom zou je alleen in januari starten met goede voornemens in plaats van het hele jaar door? Voor een nieuwe boost van je motivatie hebben we nog drie extra tips voor je.

Denk vooruit

Bedenk alvast wat je gaat doen op een moment dat je geen zin hebt om te gaan sporten. Bijvoorbeeld: als ik geen puf heb om hard te lopen, ga ik een uurtje wandelen. Of: als ik me een weekje minder energiek voel, ga ik één keer naar de sportschool in plaats van twee keer.

Beloon jezelf

Als je onze tips uit januari hebt opgevolgd, dan heb je jezelf vast een doel gesteld. Beloon jezelf met iets leuks als je dat doel hebt bereikt. Bijvoorbeeld: als ik een maand lang iedere week naar zumbales ga, koop ik voor mezelf een mooi boek. Of: als ik elke week ga hardlopen, mag ik aan het eind van de maand een paar nieuwe schoenen voor mezelf kopen. 

De aanhouder wint

Onderzoek toont aan dat het gemiddeld 21 dagen duurt voordat je een nieuwe activiteit aanleert. Maar voordat deze nieuwe activiteit echt een gewoonte is, ben je een halfjaar verder. Accepteer dat en laat je niet uit het veld slaan door een terugslag of een motivatiedip. De aanhouder wint!

* Zeven tips om je goede voornemens vol te houden vind je hier

Bronnen: ING en Telegraaf

Foto: Shutterstock

  • Datum: 01-03-2015
#Motivatie #Bewegen

Lees ook