Menu
Inloggen

Ze zien er cool uit, al die posities die je tijdens een yogales kunt aannemen. Maar soms lijkt het wel of je yogadocent een andere taal spreekt als hij iets uitlegt, en dat maakt het best moeilijk om een nieuwe positie onder de knie te krijgen. De oplossing? Begin bij de basis.

Yoga heeft vele gezondheidsvoordelen: het geeft je immuunsysteem een boost, helpt je om beter te slapen en om beter om te gaan met stress en het kan zelfs je seksleven verbeteren. De website Greatist.com vroeg yoga-instructrice Chrissy Carter naar de yogaposities die je écht moet kennen.

De berg

De berghouding wordt in yogataal de Tadasana genoemd. Ga rechtop staan met je voeten naast elkaar en breng je armen langs je oren omhoog, met je vingers naar boven wijzend. Kijk op en houd je schouders laag, maak je rug lang en open je borst. Adem rustig in en uit. Deze eenvoudige oefening stimuleert je balans en houdt je aandacht bij het hier en nu.

De stoel

Voor de stoel of Utkatasana neem je opnieuw de berghouding aan. Zak door je knieën en kom weer omhoog, alsof je op een stoel gaat zitten en weer opstaat. Je knieën komen voor je voeten en je bovenlichaam leunt iets naar voren. Denk eraan dat je je onderrug lang maakt in plaats van hol houdt. Deze oefening zorgt voor sterkere benen, schouders en bovenrug.

De boom

Voor de boom of Vrksasana begin je opnieuw in berghouding. Buig één knie en plaats de zool van je voet tegen de binnenkant van je andere bovenbeen. Vind je dit lastig, plaats je voet dan wat lager of gebruik de muur om je balans te bewaren. Maak je rug helemaal recht, maak je zo lang mogelijk en gebruik je buikspieren. Plaats je handpalmen voor je borst tegen elkaar aan, net alsof je aan het bidden bent. Deze oefening is goed voor je balans en je concentratievermogen.

De brug

Voor de brug, die in yogataal de naam Setu Bandha Sarvangasana heeft, ga je op je rug liggen, met gebogen knieën, je voeten stevig op de grond en je armen langs je lichaam. Breng je bekken omhoog, met je bovenbenen parallel aan de vloer. Deze oefening kan je helpen om rustig te worden, spanning te laten afnemen en je spijsvertering te verbeteren.

Lijkhouding

De naam van deze oefening is misschien een beetje cru, maar hij helpt je om je hele lichaam te ontspannen. Voor de lijkhouding of Savasana ga je op je rug liggen. Je handpalmen draaien omhoog richting het plafond en je voeten draaien naar buiten. Sluit je ogen en ontspan. Concentreer je op je ademhaling. Ja, het is echt zo simpel als het klinkt! Bij elke yogales hoort een Savasana.

Wil je meer basisposities leren? Greatist.com laat er dertig zien.

Bronnen: Greatist.com en Yogaonline.nl
Foto: Shutterstock

  • Redactie
Fitness