1. Lopen op de stoeprand

Een balansoefening voor buiten: loop tijdens een wandeling eens over de stoeprand in plaats van in het midden van het trottoir. Dit kun je natuurlijk beter niet op een drukke weg doen, maar in een rustige straat met weinig verkeer gaat het prima. 

2. Tijdens het tandenpoetsen

Je tanden poets je elke dag. Koppel daar eens een balansoefening aan. Ga op één been staan en wissel halverwege het tandenpoetsen van been. Om het jezelf moeilijker te maken kun je deze oefening ook met je ogen dicht doen.  

3. Eén been gebogen

Ga voor deze oefening op één been staan en houd je andere been gebogen naar achteren, zodat ook je voet naar achteren wijst. Houd je benen een stukje uit elkaar, zodat je knieën niet met elkaar in contact komen. Je handen zet je in je zij. Houd deze houding vijf seconden vast, maak daarna een uitvalspas opzij en ga meteen op je andere been staan. Doe tien herhalingen per been.

4. Met opgetrokken been

Ga op één been staan en trek je andere been op: met gebogen knie en gebogen heup. Plaats je handen weer in je zij. Houd deze basishouding vijf seconden vast en maak daarna een uitvalspas opzij. Wissel van been. Doe tien herhalingen per been.

5. Laat het vallen

Laat je iets uit je handen vallen? Raap het dan eens op terwijl je je achterste been een stukje optilt van de grond. Als je deze oefening vaker doet, kun je je been steeds iets hoger de lucht in tillen.

Bronnen: Santé en Google  

Foto: Shutterstock

  • Datum: 12-03-2015

Lees ook