Officieel is de amandel helemaal geen noot, maar behoort ze tot de steenvruchten. De amandel is het zaad van de amandelbomen, die je vooral vindt in Californië. Amandelen bevatten veel gezond onverzadigd vet en weinig ongezond verzadigd vet. Je kunt ze eten als gezonde snack of drinken in de vorm van amandelmelk of bijvoorbeeld een amandelsmoothie.

Vitaminen en vezels

Amandelen zijn een belangrijke bron van vitamine E, die de huid, spieren, zenuwen en het hart in goede conditie houdt. Een handjevol amandelen bevat al de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine E. Ook zijn amandelen rijk aan vezels, die zorgen voor de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam. Tijdens een training komt dat natuurlijk goed van pas.

Efficiëntere verbranding

Een in 2014 gepubliceerd onderzoek toonde bovendien aan dat het eten van amandelen ook je uithoudingsvermogen verbetert. Dit komt door de stoffen quercetine en arginine die de amandel bevat. Deze beide stoffen zorgen voor een betere werking van de mitochondriën, de ‘energiefabriekjes’ in je lichaam, en voor een toename van het aantal mitochondriën. Daardoor kan zuurstof makkelijker je spieren bereiken en hebben je spieren minder zuurstof nodig om dezelfde energie te kunnen leveren. De verbranding verloopt dus efficiënter.

Amandelen en koekjes

De onderzoekers lieten tien topatleten vier weken lang ofwel een portie rauwe, ongepelde amandelen eten, ofwel een portie koekjes met dezelfde voedingswaarde. Ze bleven in die periode dezelfde training volgen en aten verder allemaal ongeveer hetzelfde. Na twee weken pauze wisselden de beide groepen atleten en kreeg de andere groep vier weken lang de portie amandelen voorgeschoteld.

Sneller

De atleten deden in die tien weken vier keer een inspanningstest, bestaand uit een warming-up, een duurtraining op de fiets van bijna twee uur en een tijdrit van twintig minuten. Bij de duurtraining zagen de onderzoekers geen significante verschillen tussen beide groepen, bij de explosievere time trial duidelijk wel. Na vier weken koekjes eten fietsten de atleten gemiddeld 20,2 kilometer per uur, na vier weken amandelen legden ze in één uur 21,9 kilometer af. Door het eten van amandelen kun je dus meer kilometers maken in dezelfde tijd.

Meer lezen over het onderzoek?

Losse Veter publiceerde er afgelopen jaar over. 

 

Bronnen: Losse Veter en Gezondheidsnet.

Foto: Shutterstock

  • Datum: 05-03-2015
#Prestatieverbetering #Tussendoortje #Voedingsstoffen

Lees ook