Op de laatste zondag van maart gaat al sinds jaar en dag de zomertijd in. Voor wie moeite heeft met onthouden of de klok nu vooruit of achteruit gaat, is er een ezelsbruggetje: in het voorjaar gaat de klok een uur vooruit.

Dat betekent dat het niet langer licht wordt als vrijwel iedereen nog op één oor ligt. En dat we ’s avonds juist een uur langer van het daglicht kunnen profiteren. Zouden we de klok niet een uur vooruit zetten, dan zou het eind juni tegen half vier al licht worden en tegen half tien ’s avonds donker.

Langer licht

Groot voordeel van de zomertijd is dat je dagen langer zijn. In de winter is het vaak al donker als je na een lange dag werken naar huis rijdt. Voordat je gekookt en gegeten hebt en de vaat weggewerkt is, is de lust om te sporten je alweer vergaan. Om nog maar te zwijgen van kinderen die naar bed gebracht moeten worden en huisdieren die verzorging behoeven. Zijn alle dagelijkse beslommeringen eindelijk achter de rug, dan is het vaak helemaal donker. Je ploft met een kop thee neer op de bank en van je grootse sportplannen komt niet veel terecht.

Dat is voorlopig voorbij! Aan het einde van je lange lijst met taken heb je vanaf nu weer een streepje daglicht over. Tijd om die momenten sportief in te vullen. Ga na het eten nog even lekker naar buiten voor een avondwandeling, maak een fietstochtje of trek je hardloopschoenen aan. Spreek met een vriend of vriendin af om samen te sporten. Je zult je er overdag fitter en energieker door voelen. Zorg er wel voor dat je genoeg tijd houdt tussen je sportieve inspanningen en het moment dat je wilt gaan slapen. Je lichaam moet immers de kans krijgen om tot rust te komen.

Van slag

Niet iedereen is blij met het veranderen van de klok. Sommige mensen raken flink van slag door de verandering van wintertijd naar zomertijd. Dat geldt vooral voor avondmensen. Zij slapen vaak toch al minder en merken hierdoor meer van het feit dat hun nacht een uurtje korter duurt.

Voor iedereen die last heeft van het omschakelen naar de zomertijd: ga wat eerder naar bed dan je gewend bent, in elk geval tot je lichaam zich heeft aangepast aan het nieuwe ritme. Zoek daarnaast als je wakker wordt gelijk het licht op en gooi de gordijnen open. Dan start je de dag niet alleen frisser, maar ook met een beter humeur.

Foto: Shutterstock

  • Datum: 29-03-2015
#Tipvandeweek #Bewegen

Lees ook