De laatste jaren heeft hardlopen een enorme vlucht genomen. In de stad of op landelijke weggetjes, bij kletterende regen of met prachtig weer, je komt altijd wel een loper tegen. Alleen of in groepjes, in hippe kleuren of een oude joggingbroek – iedereen doet het.

Het aantal lopers stijgt nog steeds. Logisch, want hardlopen is hartstikke leuk om te doen. Je doet het wanneer het jou uitkomt, alleen of samen, het kost niets en je bent lekker buiten. Je verlegt je grenzen en bepaalt zelf hoe uitdagend je training is.

Meer blessures

Het aantal hardloopblessures stijgt jammer genoeg nog harder, zo blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL. In 2014 steeg het aantal hardloopblessures naar 710.000 (tegenover 640.000 in 2013 en 610.000 in 2012) – alleen voetbal streeft hardlopen op dit punt voorbij.

Vooral de beginnende hardloper (minder dan een jaar actief) heeft grote kans op een blessure, zo bleek. Voor een beginner is het risico meer dan twee keer zo groot als bij een gevorderde loper (11,3 versus 5,1 blessures per 1.000 sporturen).

undefined

Apps

Veel mensen lopen hard onder begeleiding van een digitale coach: iemand die je via een toepassing op je telefoon aanmoedigt en je allerlei informatie biedt over je sportieve activiteiten. Zeker als je met een bepaald doel traint, kan een app je stimuleren de eindstreep te bereiken.

Uit het onderzoek van VeiligheidNL blijkt dat juist lopers met een duidelijk doel voor ogen een hoger risico hebben op blessures. Zij trainen vaker, intensiever en doelgerichter. En laat deze groep nu graag gebruikmaken van hardloop-apps.

Volgens VeiligheidNL zouden ontwikkelaars van bestaande en nieuwe hardloop-apps best eens wat meer aandacht kunnen besteden aan het voorkomen van blessures. “Meer aandacht voor blessurepreventie in dergelijke apps kan leiden tot een verlaging van het aantal hardloopblessures”, aldus Casper Dirks, programmamanager Sport bij VeiligheidNL. Prima suggestie, maar tot het zo ver is, zul je er toch echt zelf voor moeten zorgen dat je zonder blessures blijft.

Preventie

Wie onvoorbereid en onwetend met hardlopen begint, vraagt om problemen. Je uithoudingsvermogen neemt sneller toe dan je spieren, pezen en gewrichten kunnen bijbenen, met alle gevolgen van dien. Krijg je last van je lijf, dan betekent dat al snel een paar weken minder intensief lopen dan je gewend bent. Zonde, zeker als het met je conditie net de goede kant op ging.

Gelukkig zijn hardloopblessures prima te voorkomen. Veel blessures ontstaan door overbelasting. Bouw je trainingen dus langzaam op. In een goede training is altijd aandacht voor een warming-up, cooling-down en spierversterkende oefeningen. Bezoek Voorkomblessures.nl voor tips en schema’s.

Looptraining

Een verkeerde techniek is een andere oorzaak van hardloopblessures. Wil je niet alleen regelmatig een stukje lopen, maar ook meer weten over blessurepreventie en looptechnieken? Raadpleeg dan een professionele trainer bij jou in de buurt. Of meld je aan voor de clinics van Start to Run! Met dit loopprogramma van de Atletiekunie leer je als beginnende hardloper binnen zeven weken om minimaal drie kilometer aan een stuk te kunnen hardlopen. Je bent in goede handen bij de Start to Run-trainers: zij weten hoe je blessures kunt voorkomen en herkennen. De voorjaarsclinics zitten vol, maar je kunt je wel alvast aanmelden voor het najaar.

Bron: landelijk enquêteonderzoek Ongevallen en Bewegen in Nederland (OBiN) op Voorkomblessures.nl
Foto: Shutterstock

  • Datum: 18-03-2015
#Hardlopen #Preventie

Lees ook