Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

We houden onze sportprestaties steeds vaker bij met behulp van een app (een toepassing op je telefoon) of activity tracker (een apparaatje dat al je bewegingen registreert, zoals een sporthorloge of een stappenteller). Dat blijkt uit deze week gepubliceerd onderzoek van bureau Multiscope onder 1.020 Nederlanders. Vooral wandelaars, hardlopers en wielrenners maken steeds vaker gebruik van apps en activity trackers, zo toont het onderzoek aan. 46 procent van de hardlopers sport met een app. Een kwart van de wielrenners maakt gebruik van een app, net als tien procent van de wandelaars.

Niet zonder RunKeeper

Hardlopen met Evy, RunKeeper en Runtastic zijn de bekendste apps bij Nederlandse sporters. Eén op de acht gebruikers zegt zelfs niet meer zonder RunKeeper te kunnen. De bekendste activity trackers zijn Nike FuelBand, Garmin Vivofit, Jawbone en Fitbit.

Je doelen bereiken

Het gebruik van apps geeft je inzicht in je prestaties en dat motiveert je om je sportdoelen te bereiken. Maar schiet niet door in het tracken van gegevens, waarschuwt Gonny van der Zwaag, schrijfster van het boek Fit met Apps & Wearables, in een interview met de NOS. “Met fitnesstrackers kun je tegenwoordig alles meten. Maar als je te veel dingen trackt, dan weet je niet meer waar je moet beginnen om er ook echt iets mee te gaan doen.”

Automatiseren

Van der Zwaag geeft twee tips om fitnesstrackers op een zinnige manier te gebruiken: zo veel mogelijk focussen en dingen automatiseren. Kies één doel, bijvoorbeeld tien kilometer kunnen hardlopen in een uur, en bedenk wat je daarvoor moet doen. De app of fitnesstracker gebruik je vervolgens om je weg naar dat doel automatisch meetbaar te maken. Van der Zwaag: “Want op je telefoon kun je snel even iets vastleggen, die heb je altijd op zak.”

Apps gebruiken

Wil jij ook RunKeeper of andere apps en activity trackers gebruiken om je sportdoelen te bereiken? Doe dan je voordeel met het lijstje leuke sport-apps dat we eerder voor je maakten.

Bronnen: NOS.nl en Emerce.nl
Foto: Shutterstock

  • Datum: 21-03-2015
#Mobiel #Apps #Bewegen

Lees ook