Wanneer je nog niet eerder het genoegen hebt geproefd van een weekje skiën of snowboarden en je van plan bent om dit toch eens te proberen, is een goede voorbereiding van groot belang.

Voor vertrek

Het ziet er zo makkelijk uit: je ski’s of snowboard onderbinden en gaan. Maar schijn bedriegt. Een blessurevrije wintersportvakantie vergt echt enige voorbereiding. De hele dag actief zijn, in koude omstandigheden, vraagt een behoorlijke inspanning van je lichaam. Tijdens de wintersport gebruik je namelijk ook andere spiergroepen dan in je dagelijkse bezigheden. Zorg dus voor een goede basisconditie en start ruim voor vertrek met spierversterkende oefeningen. Weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan een kijkje bij de online SneeuwFit-cursus van de Nederlandse Ski Vereniging.

Voordat je vertrekt kun je natuurlijk al eens gaan oefenen met skiën of snowboarden, bijvoorbeeld op een van de indoorskibanen die Nederland rijk is. Niet alleen goed voor het sneeuwgevoel, maar ook handig om alvast bekend te raken met je materiaal. Wat heb je allemaal aan en hoe bind je je ski’s of snowboard onder? Heb je daar op de piste in elk geval geen omkijken meer naar.

Je skipas kun je tegenwoordig al vanaf je huisadres regelen. Ook skilessen kun je op voorhand reserveren. Op die manier heb je meer keuze en sta je in elk geval niet voor de verrassing dat je aankomt op zondag en pas dinsdag kunt beginnen met lessen. Neem alle dagen les, dan heb je de techniek het snelst onder de knie. Afhankelijk van je conditie kun je besluiten om niet alleen in de ochtend, maar ook ’s middags te lessen.

Reis

Je zou de eerste niet zijn die tijdens de sneeuwpret in een banaan van de helling af komt in plaats van op eigen kracht. Ongelukken gebeuren, zeker als je onervaren bent. Zorg er dus voor dat je goed verzekerd bent: wintersportdekking is niet standaard en heb je zeker nodig.

Reis je met de auto naar de bergen, dan moet je van tevoren uitzoeken welke regels voor jou gelden. In sommige landen zijn winterbanden en/of sneeuwkettingen verplicht en dikwijls moet je auto voorzien zijn van een vignet.

Een uitgebreide wintercheck van de auto is een must. Je gaat een flinke afstand afleggen in barre omstandigheden, dus de staat van de auto moet tiptop in orde zijn.

Materialen

Wanneer je voor de eerste keer op wintersport gaat, weet je nog niet of het sneeuwpret of afzien wordt. Veel mensen kiezen er dan ook voor om skischoenen, ski’s of snowboard en de skihelm te huren in plaats van te kopen. Kleding wordt doorgaans zelf meegebracht en bepaalt voor een belangrijk deel het comfortniveau van je vakantie. Kies voor verschillende laagjes kleding, zodat je je kleding kunt aanpassen op je lichaamstemperatuur. Wat je in elk geval in je koffer moet doen, is goed thermo-ondergoed, warme handschoenen, een weerbestendig(e) wintersportjack en -broek, naadloze en goed ademende sokken en een paar stevige bergschoenen. En heel belangrijk: vergeet je skibril niet. Op Wintersport.nl vind je allerlei informatie over kleding en materialen voor je wintersportverblijf.

Blessures voorkomen

Ook met een goede basisconditie liggen blessures nog op de loer. Doe altijd een warming-up, dan zijn je spieren opgewarmd en klaar voor actie. Soms kunnen je spieren wel wat hulp gebruiken. Gebruik dan een verzorgende sportbalsem, zoals bijvoorbeeld F.I.T. Breng de balsem aan op de spieren die je gedurende de dag intensief gebruikt, zoals kuitspieren, bovenbeenspieren en bij de schenen (shin splints). Denk eraan dat je ook weer even je spieren opwarmt na een pauze of na een verplaatsing met de skilift. Hiermee voorkom je spierpijn, wat het je de dag erna makkelijker maakt.

Wat is dan een goede warming-up? Maak gedurende een minuut of vijf een looppas op de plaats. Begin rustig en voer het tempo langzaam op. Zwaai na de warming-up je benen en armen rustig en losjes heen en weer. Dat is alles, je kunt gaan skiën.

Je lange dag in de sneeuw sluit je altijd af met een cooling-down, eigenlijk een omgekeerde warming-up. Dit zorgt voor een goede afvoer van de afvalstoffen uit je spieren. Hiermee voorkom je spierstijfheid en spierpijn en verklein je de kans op blessures. Ook de cooling-down heeft weinig om het lijf: wandel rustig op gewone (berg)schoenen en zwaai je armen losjes heen en weer.

Wat je ook doet, ga niet je eigen grenzen over. Jij weet zelf als beste wat je aankunt en als je niet gewend bent om de hele dag actief te zijn, kun je door vermoeidheid verkeerde beslissingen nemen. Stop dus op tijd, voordat je echt te moe bent.

Overige tips

  • Kies voor een gebied dat niet te groot is en reserveer een accommodatie in het dorp of dicht bij de skilift en het skigebied. Op die manier zorg je ervoor dat je niet al te veel tijd kwijt bent met je verplaatsen van slaapplek naar skiplek.
  • Je verbruikt bij het skiën of snowboarden veel energie. Zorg ervoor dat je voldoende eet en drinkt en neem ook wat mee voor onderweg.
  • Ken je plaats op de piste en stel je op de hoogte van de regels die daar gelden. Daarmee voorkom je botsingen.
  • Het is winter en in Nederland maken we ons dan niet al te druk over de sterkte van de zon. Maar in de sneeuw is de impact van de zon vele malen krachtiger. Daarbij komt nog dat je bijna de hele dag buiten bent. Neem dus een goede zonnebrandcrème mee, met een hoge beschermingsfactor.
  • Een teveel aan uv-straling is schadelijk voor de huid – dat weten de meeste mensen wel. Minder bekend is dat uv-straling schade kan toebrengen aan de ogen. In de bergen is deze straling maar liefst tien keer zo sterk als in Nederland en wordt die ook nog eens weerkaatst door de sneeuw. Een ‘overdosis’ uv-straling kan op latere leeftijd staar of maculadegeneratie (MD) veroorzaken. Het dragen van een goede ski- of zonnebril is essentieel. Investeer dus in een goede ski- of snowboardgoggle.
  • Niet iedereen is een natuurtalent en in het begin zul je nogal eens in de sneeuw liggen. Stop een extra paar handschoenen in je koffer. Worden je handschoenen nat, dan heb je nog een droog paar voor de middag.
  • Ga je voor het eerst snowboarden? Dan maak je de eerste dagen constant ‘contact met de sneeuw’. Voorkom vervelende polsblessures en neem polsbeschermers van thuis mee.
  • Heb je toch veel last van spierpijn, dan is het fijn om wat Midalgan of F.I.T.-sportbalsem bij je te hebben.
  • Zorg ervoor dat je altijd je telefoon bij je hebt en download de Wintersport App. Via de S.O.S.-button in de app heb je in geval van nood alle lokale en internationale alarmnummers op zak. Bovendien vind je hier alle noodnummers om belangrijke bankpassen en/of creditcards te laten blokkeren.
  • Ga je met je kinderen op wintersport? Neem dan voor hen een sleetje mee. Goed voor uren sneeuwpret! 

Houd vol

De eerste dagen zul je voortdurend op je snufferd gaan. Natte kleding, spierpijn, blauwe plekken en algehele vermoeidheid zitten je in de weg. Maar als je doorzet, is de beloning des te groter. Je zult zien: aan het eind van de week kun je echt al aardig skiën. Dus geef niet op! 

Bron: NSkiV, Voorkomblessures.nl en ANWB
Foto: Flickr/CC Tore Kahn

  • Datum: 05-02-2015
#Voorbereiding #Wintersport #Preventie

Lees ook