Stapels goede ideeën voor de sportclub!

De oproep van NOC*NSF heeft heel wat betrokken sportclubleden aan het denken gezet. Om de oproep nog wat extra kracht bij te zetten, gebruikten ambassadeurs van de campagne Minke Booij, Erben Wennemars en Kees Jansma hun bekendheid om de hulptroepen te verzamelen. Het leverde stapels goede ideeën op. Volop inspiratie voor de sportclubs dus! We nemen een aantal van de vele inzendingen met je door.

Tactieken

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je ook kunt leren van de successen van andere verenigingen, vindt René Keuter van AV Lionitas:

“Beter goed gejat dan slecht bedacht. Kopieer de werking van succesvolle sponsorcommissies door hen om hun tactiek te vragen en dit zelf ook toe te passen.”

Mandy Boerboom van gymvereniging Margriet stelt voor om sponsors en hun medewerkers zelf ook de sportschoenen te laten aantrekken:

“Bied sponsoren naast het standaard reclamebord sportpakketten voor hun medewerkers. Zo houden ze hun medewerkers fit en gezond.” 

Hajar Babat van Martial Arts Rotterdam doet een voorstel om het voor ouders makkelijker te maken om in hun drukke leven ook sport in te passen:

“Het is veel beter om werk en sport te combineren. Ouders brengen hun kinderen na het werken direct naar hun club om te sporten. Waarom niet gelijk meedoen?”

Alle generaties bij de club betrokken

Jelmar de Jong van sv Olyphia heeft een mooi idee om de lastige doelgroep jongeren kennis te laten maken met de sporten en verenigingen in de regio:

“In plaats van een reguliere gymles kunnen klassen een uur komen voetballen op onze sportaccommodatie onder leiding van onze trainer. Zo kan de jeugd zien wat de regio te bieden heeft.”

Het idee van Manon Branderhorst sluit daar mooi op aan:

Hele klassen in één keer uitnodigen en die een les geven van de desbetreffende sport. Hierna aan het einde een inschrijfformulier meegeven. Zo heb je een grote doelgroep.”

Manon ziet daarin een kans om twee vliegen in één klap te slaan: de ouders van de kinderen kunnen vrijwilliger worden bij de club:

“Dit gebeurt eerder als ze al andere ouders kennen. De ouders van school kennen ze al, dus dit is een voorsprong. Verder hebben de kinderen soms ouders met een eigen bedrijf die kunnen sponsoren.

Rutger Douglas van de Noord Nederlandse Golf & Countryclub ziet ook kansen om opa en oma bij de vereniging te betrekken:

“Samen sporten met opa en oma maakt kleinkinderen blij en zorgt ervoor dat kinderen/ouders worden meegetrokken.”

Spannend!

De inzendtermijn voor ideeën is sinds middernacht gesloten. Voor iedereen die een tactiek heeft ingestuurd, breekt vanaf nu een spannende tijd aan: de honderd meest aansprekende ideeën worden verzameld in een online boek als inspiratie voor alle clubs in Nederland. De bedenker van het allerbeste idee van Nederland ontvangt ook nog eens 10.000 euro voor zijn of haar club. Wie dat is wordt bekendgemaakt op 25 april in Zwolle, waar ’200 jaar koninkrijk’ gevierd wordt met een speciaal festival voor alle maatschappelijke stichtingen en verenigingen van Nederland. Uiteraard berichten wij hierover op Sport.nl.

Meer weten?

Bezoek de campagnewebsite.

 

Publicatiedatum: 19-02-2015