Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Slaap je goed, dan voel je je vrolijk, alert en energiek. Elk probleem dat op je pad komt kun je aan en je laat je niet uit het veld slaan door onverwachte gebeurtenissen. Ook voor de productiviteit op je werk is goed slapen goud waard: je kunt je beter concentreren op wat je aan het doen bent en onthoudt gegevens beter. Je hersenen zijn net batterijen: in je slaap laden ze zich op. Ook verwerken ze dan alle informatie die je die dag hebt opgedaan.

Slapen en sport

Goed slapen is ook goed voor je sportprestaties. Heb je een belangrijke wedstrijd? Ga dan in elk geval op tijd naar bed. Je vergroot je kansen met een goede nachtrust. Door goed te slapen verbetert je conditie. Bovendien maak je tijdens het slapen een groeihormoon aan waardoor de toename van spiermassa wordt gestimuleerd. Onderzoek heeft bij zwemmers bijvoorbeeld aangetoond dat ze een halve seconde sneller zwommen in de sprint als ze tien uur per nacht sliepen. Basketballers bleken vaker te scoren.

Gevaren

Als we slecht slapen, komt dat onder andere door stress en doordat we liggen te piekeren over het werk of onze relatie. Ook een druk leven kan de oorzaak zijn van een slechte nachtrust. Af en toe een slechte nachtrust is niet zo erg, maar slaap je structureel niet goed, dan loop je een verhoogd risico op verschillende gezondheidskwalen: een te hoog cholesterolgehalte, diabetes, depressie, een hartinfarct en borst- en darmkanker.

Tips

Een goede nachtrust is dus belangrijk. Om beter te slapen kun je drie dingen veranderen: je dagindeling, je bezigheden en je omgeving. We geven voor elk van deze drie een tip. Op de website Lifehacking vind je er nog veel meer.

Zoek de zon op

Buiten pak je zonlicht mee, adem je verse zuurstof in en neem je even afstand van je werk. Zonlicht remt de aanmaak van melatonine – het slaapstofje dat ervoor zorgt dat je moe wordt – en zorgt ervoor dat je lichaam het juist ’s avonds aanmaakt. Ook als het bewolkt is pik je zonlicht, of eigenlijk daglicht, mee.

Wandel of fiets

Van sporten word je moe en slaap je lekker, maar dat doe je meestal niet elke dag. Gewoon wat beweging sprokkelen gedurende de dag is ook al genoeg om beter te gaan slapen. Maak bijvoorbeeld een omweg naar de supermarkt – wel lopend of fietsend natuurlijk en niet met de auto – of maak gewoon eens een wandeling zonder doel. 

Zet je tv en telefoon uit

Waar je overdag juist zo veel mogelijk daglicht moet meepikken, is het verstandig om één tot twee uur voordat je gaat slapen juist zo weinig mogelijk licht te laten branden in je huis en je beeldschermen uit te zetten. Daardoor wordt de aanmaak van melatonine gestimuleerd en word je sneller slaperig. Best lastig natuurlijk, in deze tijd waarin we dag en nacht online zijn en geen enkel bericht op onze telefoon willen missen. De kleuren van je scherm aanpassen aan de tijd van de dag helpt ook. Daarvoor is F.lux een handig programma.

 

Bronnen: www.gezondheidsplein.nl en www.lifehacking.nl

Foto: Flickr CC / Giorgio Giorgetti

 

  • Datum: 15-02-2015
#Prestatieverbetering

Lees ook