Onderzoekers van de Britse Norwich Medical School wilden weleens weten hoe gezond wandelen in een groep nou precies is. Daarvoor analyseerden ze 42 wandelstudies uit veertien verschillende landen. In deze studies wandelden deelnemers gedurende een langere periode dagelijks minstens een uur aaneengesloten: buiten, in groepsverband en onder begeleiding. Zoals al verwacht, waren de effecten op de gezondheid van de wandelaars groot. En nog een belangrijk pluspunt: wandelaars lopen bijna geen blessures of verwondingen op.

Te weinig inspannend

“Het is waar dat wandelen goed is voor de gezondheid”, bevestigt Marieke van Heuvelen, bewegingswetenschapper van het Universitair Medisch Centrum Groningen, in de Volkskrant. “De vraag is: is het beter dan andere vormen van beweging? Dat hangt sterk af van wat je wilt bereiken.”

Als je wat ouder bent, wil je misschien niet alleen trainen om gezond te blijven, maar ook om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen en valpartijen te voorkomen. Dan moet je je spierkracht en je coördinatievermogen trainen, en dat lukt niet met wandelen alleen. Voor jongeren is wandelen juist te weinig inspannend om echt effect te hebben. “Voor 80-plussers is wandelen per definitie een matig intensieve bezigheid. Voor twintigers is het laagintensief”, aldus Marieke.

Combineren

Combinaties moeten we dus maken, maar waarmee? Voor jongeren kan eigenlijk alles: wandelen in combinatie met hardlopen, zwemmen, fietsen, een watersport als surfen of een groepsles in de sportschool bijvoorbeeld. Als je als oudere wandelaar ook je spierkracht en coördinatievermogen wilt trainen, zijn fitness en gymnastiek erg geschikte sporten, vooral als het programma is afgestemd op je leeftijd. Wil je je laten inspireren? Hier op Sport.nl vind je informatie over heel veel sporten.

 

Foto: Shutterstock

 

  • Datum: 22-02-2015
#Tipvandeweek #Wandelen

Lees ook