Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil het aantal ernstig gewonden in het verkeer terugdringen naar minder dan 10.600 in 2020. In 2013 lag dat aantal op 18.800. Dat zijn er te veel en het aantal daalt te langzaam, vinden SWOV en ANWB. Beide partijen vinden dat de minister een helmplicht voor snorfietsers en fietsers moet invoeren, en met name het dragen van een helm bij ouderen en kinderen verplicht moet stellen.

Niet linksom, maar rechtsom

“Wij zijn al een aantal jaren bezig om samen met wielerverenigingen het dragen van een helm onder de aandacht te brengen en te stimuleren”, vertelt Carolijn. “We kunnen het alleen niet verplicht stellen.” Veiligheid is al sinds de oprichting van de NTFU een belangrijk speerpunt in het beleid van de wielersportbond. “Wij hebben onder andere het Veiligheidshandboek Wielersport uitgebracht, met adviezen voor verenigingen”, zegt Carolijn. “Een voorbeeld: als je een clubrit rechtsom rijdt in plaats van linksom, vermijd je dat je andere rijstroken kruist. En als je een lange tocht organiseert, weet je dat de concentratie in de laatste twintig kilometer minder is en dat er dan meer ongelukken gebeuren. Ook binnen de bebouwde kom gebeuren meer ongelukken. Daarom raden we aan om de stukken binnen de bebouwde kom meer aan het begin van de route op te nemen en aan het einde te vermijden.”

Op weg

Ook in de praktijk begeleidt de NTFU sportieve fietsers. Het programma Start2Bike van de NTFU helpt de beginnende wielrenner of mountainbiker op weg, terwijl de Wegkapitein – een nieuw initiatief van de wielersportbond – met een groep hobbywielrenners op pad gaat om hen bewust te maken van alles wat met veilig fietsen te maken heeft.

Meer begrip voor de wielrenner

Afgelopen najaar startte de NTFU met de campagne ‘De echte wielrenner laat van zich horen’. “Daarmee wilden we wielrenners zelf in de spiegel laten kijken en hun gedrag laten verbeteren”, legt Carolijn uit. “Ook wilden we hen stimuleren om anderen feedback te geven om hun gedrag te verbeteren. Later dit voorjaar komt er een vervolgcampagne voor meer begrip voor de wielrenner bij medeweggebruikers. Bijvoorbeeld dat je als je een grote groep wielrenners wilt inhalen hen even de tijd geeft om te reageren.”

Het aantal weggebruikers neemt steeds verder toe, en zo ook het aantal gebruikers van het fietspad. “Kijk maar naar de e-bike die steeds populairder wordt”, zegt Carolijn. “Het wordt steeds drukker op het fietspad en daardoor ontstaan er meer conflicten.”

Bredere fietspaden

Wat de NTFU betreft zijn er drie componenten die een rol spelen bij veilig fietsen. Carolijn: “Jijzelf als fietser, met je eigen gedrag en je fiets die je goed onder controle moet hebben, je medeweggebruikers met hun gedrag en hun begrip voor fietsers en als laatste de infrastructuur. Veel fietspaden zijn lang geleden aangelegd en zijn niet breed genoeg voor de steeds groter wordende groep fietsers. Daarvoor is verbreding van fietspaden nodig.  Wij vinden dat je niet één component moet aanpakken, maar die drie componenten samen.”

  • Datum: 14-02-2015
#Fietsen #Materiaal #Veiligheid

Lees ook