Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Doel

Door jezelf een doel te stellen, kun je gaandeweg je voortgang bijhouden en heb je iets om naartoe te werken. Zo schrijven veel hardlopers zich in voor een wedstrijd – dat werkt inspirerend. Afhankelijk van je fitheid bepaal je voor hoeveel kilometer je je inschrijft. En conditie opbouwen kan heel snel gaan: als je in januari begint met hardlopen, ben je in maart of april al klaar om aan een heuse wedstrijd mee te doen.

Minimaal twee keer per week

Het wordt beginnende sporters aangeraden om minimaal twee keer per week te sporten, bijvoorbeeld één keer doordeweeks en één keer in het weekend. Hierdoor heeft je lichaam sowieso twee rustdagen tussen de sportsessies door om optimaal te herstellen.

Dagelijkse routine

Door het sporten vast onderdeel van je dag te maken, houd je het langer vol. Of het nu ’s ochtends, tijdens je lunchpauze of na het eten is, mag je zelf invullen. Als het maar een gewoonte wordt. Het sporten moet net zo normaal worden als bijvoorbeeld je tanden poetsen, de was doen, en ga zo maar door.

Bouw je training rustig op

Het is heel belangrijk om je training geleidelijk op te bouwen om een te zware belasting voor je lichaam te voorkomen. Over het algemeen gaat je conditie snel vooruit. Het zijn je spieren en pezen die de tijd nodig hebben om sterker te worden.

Ga je hardlopen, dan kun je het beste beginnen met langzaam joggen. Je wisselt dit af met in een stevig tempo wandelen. Dit is de beste methode om blessures te voorkomen. Natuurlijk kun je gedurende de tijd de afstanden groter maken, maar blijf goed luisteren naar je lichaam.

Bepaal de omgeving

Kies voor een omgeving die je inspireert. De natuur is altijd een goede keuze. Denk aan het bos, een mooi park of de duinen. Het is altijd fijn om even uit de drukte weg te zijn, vooral als je in de stad woont.

Juiste outfit

Door de juiste outfit te dragen ga je niet harder sporten, maar je hebt in ieder geval geen smoes meer om niet te gaan. Sport je veel buiten? Laat regen en kou geen excuus zijn. Voor alle weersomstandigheden zijn verschillende kledingstukken te krijgen die je toch warm en droog houden.

Sport samen

Sporten is een stuk leuker als je het samen doet. Bovendien blijf je elkaar motiveren. Daarnaast is het ook veiliger als je ’s avonds in het donker samen over straat gaat. Om deze reden sluiten veel sporters zich aan bij een vereniging.

Bron: Asics.nl
Foto: Shutterstock.com

  • Datum: 06-01-2015
#Motivatie #Bewegen

Lees ook