Vijf sporttrends voor 2015

Hoe je het ook wendt of keert, de sport groeit. In aantal beoefenaren, op het gebied van passieve sportconsumptie (tv, internet, sociale media en stadionbezoek) en waar het gaat om de verkoop van sportproducten. Sport bereikt meer en meer mensen. En steeds vaker zijn er raakvlakken met andere sectoren, zoals mode, kunst, food, muziek, en heel veel subculturen.

Regie

En dat terwijl we het allemaal steeds drukker krijgen. Het aanbod in vrije tijd is overweldigend en werkt lang niet altijd verrijkend. De claim die vooral traditioneel georganiseerde sport op ons legt (elke week, op vaste tijdstippen, zelf sporten, vrijwilligerswerk, seizoenkaarten en jaarabonnementen) zorgt voor keuzestress en de angst om andere ervaringen mis te lopen. Liever bepalen we zelf wanneer en hoe vaak sport onze tijd opeist. En dat kan tegenwoordig, met dank aan een scala aan digitale mogelijkheden (denk aan apps en online coaching).

Sport is dus individueler geworden, persoonlijker. Sociale media hebben de afstand tussen sportliefhebber en atleet aanzienlijk verkleind. Topatleten houden de regie zelf in handen met een eigen platform (website), slimme inzet van sociale media en vooral met een heldere boodschap. Luider dan de afgelopen decennia klinkt er kritiek op grote machtsblokken in de sport, zoals IOC en FIFA. Nu ook sport moet vechten voor de aandacht van de sportconsument, is het aantonen van het nut van sport – denk aan gezondheid (zitten is het nieuwe roken), integratie, verbinding, gelijkwaardigheid, productiviteit op het werk en zelfs creativiteit en innovatie – meer dan ooit van belang.

Op z’n kop

Rest nog de immense invloed van technologie op sport. De daadwerkelijke toepassing loopt nog achter op de belofte, maar één ding is zeker: technologie gaat niet weg en kan nauwelijks tegengehouden worden. Technologie zet de sport op dit moment meer op z’n kop dan op enig ander moment in het verleden.

Zie hier de stand van zaken in de sport anno nu. Voor 2015 ziet Gijsbregt Brouwer de volgende vijf sporttrends:

Trend 1: een hausse aan nieuwe sporten

Al eens van health goths gehoord? En wist je dat curling hartstikke populair is onder hipsters in Brooklyn? De verschillende subculturen die buiten de sport bestaan, begeven zich steeds nadrukkelijker op het terrein van de sport. En dat leidt tot een hausse aan nieuwe sporten. Dat zagen we al bij fitness, dat aan de lopende band nieuwe vormen ontwikkelt, en hardlopen, met alle nieuwe hardloopconcepten. Langzaam zien we echter ook compleet nieuwe sporten ontstaan. De investering die nodig is om een nieuwe sport te ontwikkelen, is namelijk flink omlaaggegaan. Productie van materialen kan goedkoop in China of via 3D-printing lokaal en op maat. Communicatie loopt via eigen communities en platforms. De drempel voor een nieuwe sport is daarmee relatief laag.

Trend 2: sportsnacks

We zijn met z’n allen druk, drukker, drukst. Onze vrije tijd is ons steeds meer waard. We willen zo veel mogelijk doen in zo min mogelijk tijd. Die trend verlegt zich ook naar de sport. Superefficiënte sportsessies waarmee je in een halfuur bereikt waar je vroeger anderhalf uur voor moest uittrekken, die je overal en altijd kunt doen en waarbij er weinig tot geen verschil is tussen bruto- en nettosporttijd (reizen, wachten, afspreken, omkleden). Kort en krachtig dus. Bekende voorbeelden zijn hardlopen, maar ook de high intensity-trainingen die recent een opleving kenden. Online en in de media zien we al langer dat onze korter wordende aandacht leidt tot snackable content, tot zapgedrag. Dit gaan we ook zien in de sport, zowel in actieve sport (individueel en georganiseerd) als bij het kijken naar sport.

Trend 3: slimme kleding

2015 wordt het jaar van de draagbare technologie. De bestaande technologie wordt niet alleen veel mooier, maar zal ook veel meer kunnen (denk aan bloedmetingen door de huid of het meten van zweet op de huid). Ook zal het steeds meer uit het zicht verdwijnen. T-shirts met sensoren, schoenen met chips, helmen met displays, je zult technologie steeds vaker onzichtbaar en direct op de huid dragen.

Trend 4: own the platform, be the community

De atleet gaat in 2015 een stap verder dan “alleen maar” sociale media. Minimaal heeft deze een eigen platform en goed inzicht in zijn of haar community. Vaker nog onderneemt de atleet op zowel commerciële als maatschappelijke basis. Een eigen webshop, sportpublicatie, schoenen- of kledingmerk of voedingslijn biedt ruimte voor financieel gewin. Een eigen stichting – gericht op de wijk waar de atleet is geboren, op jongeren met achterstand of ter bestrijding van een chronische ziekte – laat zien dat de topsporter verantwoordelijkheid neemt die met roem gepaard gaat. En met succes: het bereik van individuele atleten is inmiddels overweldigend.

Trend 5: er zit geld in de bewegende mens

Zelf meer bewegen zal in 2015 van verschillende kanten aangemoedigd worden. Reden? Er valt geld te verdienen aan de bewegende mens. Een sportend mens is productiever, gezonder, leeft langer en ontmoet meer mensen. Niet voor niets is een veelgehoorde kreet ‘zitten is het nieuwe roken’. Of het nu gaat om zorgverzekeraars, gemeenten, welzijnsorganisaties, werkgevers, multinationals of sportkledingfabrikanten – allemaal willen ze de mens aan het bewegen krijgen. Het verlagen van de drempel om daadwerkelijk te bewegen is de eerste stap. De sport krijgt daarbij hulp uit de hoek van de technologie.

Bron: dit artikel is een uitgebreide samenvatting van de visie van Gijsbregt Brouwer, zoals gepubliceerd op Sportnext.nl, en de vijf trends die daar volgens hem uit volgen.
Foto: Shutterstock.com

 

Publicatiedatum: 16-01-2015