Begin 2014 werd de NOC*NSF Sportdeelname Index gelanceerd. In opdracht van de sportkoepel peilt onderzoeksbureau GfK maandelijks de sportdeelname in Nederland, onder een representatieve groep landgenoten in de leeftijd van 5 tot 80 jaar. De NOC*NSF Sportdeelname Index is op de uitkomsten van dit periodieke onderzoek gebaseerd en combineert alle bestaande deelnamecijfers tot één waarde. Een onderdeel van de NOC*NSF Sportdeelname Index is de Achmea Sportindex tot 18 jaar. Deze laat zien wat de sportdeelname is onder schoolgaande kinderen in de leeftijd van 5 tot 18 jaar.

Stijgers

Het aantal Nederlanders dat in 2014 minstens één keer per week sport, is ten opzichte van vorig jaar met 300.000 gestegen naar 9 miljoen mensen. Het aantal jongeren (5-18 jaar) dat regelmatig sport, is ten opzichte van 2013 ongeveer gelijk gebleven: circa 2,3 miljoen.

Zo’n 225.000 mensen zijn het afgelopen jaar gestart met fitnessen. Daarmee is deze sport de grootste stijger. Andere stijgers zijn hardlopen, wielrennen (toerfietsen en mountainbiken) en wandelen. Deze stijging komt met name door de zachte winter en het mooie najaar van 2014.

Zien sporten doet sporten

Bij iedere peiling legt GfK de respondenten een extra vraag voor, waaruit veel interessante en nieuwe inzichten over de sportbeleving in Nederland te halen zijn. Zo bleek dat de gemiddelde Nederlander niet alleen trots is op de prestaties van TeamNL tijdens de afgelopen Olympische Winterspelen in Sotsji, maar dat hen dit ook heeft geïnspireerd om zelf te gaan sporten. Hetzelfde geldt voor het WK voetbal.

Dalers

Tegelijkertijd blijkt uit de Ledentallenrapportage 2013 dat het aantal mensen dat lid is van een sportclub met 1,2 procent is gedaald. De verwachting is dat dit ook geldt voor 2014.

Een verklaring voor de daling ligt volgens Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling bij NOC*NSF, onder meer in de economische crisis. “Mensen worden gedwongen om een keuze te maken in het sportaanbod, waardoor het hebben van twee lidmaatschappen meer ter discussie staat.”

Ook sociale media spelen een rol. Lenselink: “Veel mensen gaan op eigen houtje sporten. Het is door het gebruik van smartphones en sociale media makkelijker om met elkaar te gaan sporten zonder dat je daar een vereniging voor nodig hebt.”

Bron: NOC*NSF.nl
Foto: Flickr/CC Frans Persoon

  • Datum: 02-01-2015
#Terugkijkenop2014 #NOC*NSF #SportdeelnameIndex #Sportparticipatie

Lees ook