Hansaplast wil dat je in beweging komt, zodat je (weer) fit genoeg bent voor het dagelijks leven. Doel van ‘Meer Bewegen – Minder Pijn’, een activiteitenprogramma op maat, is om niet alleen ongemakken op de korte termijn te doen afnemen, maar ook chronische pijnklachten op de langere termijn te verlichten.

Kern van het concept is geleidelijke activiteit, ofwel rustig beginnen en de lichaamsbeweging in de loop der tijd in frequentie en intensiteit opvoeren. Mede-initiatiefnemer en orthopeed dr. Gerd Müller: “Het is medisch en wetenschappelijk bewezen dat geleidelijke lichaamsactiviteit waarschijnlijk niet alleen de belangrijkste maatregel is bij het voorkomen van orthopedische aandoeningen, maar voor de meeste ook therapeutisch en gunstig is.”

Fitheid

In slechts drie stappen kun je weer fit worden. Maar dan moet je ze natuurlijk wel volgen!

Stap 1: beoordeel hoe fit je op dit moment bent
Dit kun je het beste beoordelen door te gaan hardlopen of door fitnesslessen te volgen. Hoe presteer je? Ben je een doorzetter of verzin je allerlei excuses om te mogen stoppen? En hoe kijk je aan tegen pijn? Ben je bang dat je iets beschadigt als je blijft sporten met pijn? Of verlies je al snel de belangstelling als je lichaam aangeeft dat je te hard van stapel loopt?

Stap 2: doe iets wat je leuk vindt
Het is heel belangrijk om iets te doen wat je leuk vindt, anders houd je het simpelweg niet vol om je er steeds weer toe te zetten. Ga op zoek naar de sport die bij jou past en bekijk of het bijbehorende tijdschema haalbaar is binnen jouw agenda.

Stap 3: breng regelmaat in je training
Leg de lat steeds een tikkeltje hoger voor jezelf. Zo bouw je je training geleidelijk op. Daarna is het vooral een kwestie van volhouden. Werk ook eens aan je zwakke punten – daar kun je op de lange termijn veel profijt van hebben.

Blijf in beweging

Heb je last van rugpijn, een pijnlijke knie of een elleboogblessure? Blijf dan vooral in beweging, maar doe rustig aan. Een beetje activiteit is beter dan helemaal geen activiteit. In veel gevallen wordt de pijn zelfs erger bij totale rust. Het afnemen van spierweefsel en botmassa leidt tot meer stijfheid en nog meer pijn, waardoor je hoofd al helemaal niet meer naar bewegen staat. Een vicieuze cirkel, die je beter kunt voorkomen. Zorg er dus voor dat je lichaam sterker wordt en berekend is op zijn taak.

Zorg er in elk geval voor dat je je uitrusting op orde hebt. Zo zijn goede schoenen essentieel om pijn en blessures te voorkomen. Probeer verder om variatie in je training aan te brengen. Afwisseling in je oefeningen maakt dat je het langer volhoudt en dat zo veel mogelijk spiergroepen worden getraind. Zorg er te allen tijde voor dat je lichaam zich kan herstellen na elke training. Zo voorkom je overtraining.

Ouderen

Een belangrijke doelgroep van het initiatief van Hansaplast wordt natuurlijk gevormd door ouderen. Senioren hebben vaak de neiging om minder te gaan bewegen. Dat is heel onverstandig, je blijft veel vitaler door wel te bewegen. Ben je op leeftijd? Zorg er dan voor dat je met regelmaat beweegt: probeer drie keer per week ongeveer een halfuur actief te bewegen. Zorg voor zelfvertrouwen. Werk bijvoorbeeld aan je evenwicht en verklein de kans op valpartijen. Streef naar continuïteit. De kans dat je zo fit wordt als vroeger is natuurlijk heel klein, maar in de buurt komen kun je zeker. Heb vooral geduld en bouw het rustig op.

Meer informatie

Wil je meer weten over de positieve effecten van bewegen? Bezoek dan de videobibliotheek van Hansaplast en ontdek hoe je zelf aan de slag kunt gaan met ‘Meer Bewegen – Minder Pijn’.

Bron: Hansplast
Foto: De Visu / Shutterstock.com

 

  • Datum: 03-01-2015
#Tipvandeweek #Bewegen #Preventie #Aandoeningen #Blessures

Lees ook