Kokosolie – of kokosvet: de twee termen worden door elkaar gebruikt, maar betekenen hetzelfde – behoort tot de verzadigde, plantaardige vetten. Het bestaat voor maar liefst 86 procent uit verzadigd vet, en daarvan bestaat het merendeel weer uit zogenaamde middellangeketen vetzuren. Dit zijn vetzuren die gemakkelijk door je darmen worden geabsorbeerd. Eenmaal in je bloed gaan ze rechtstreeks naar je lever en worden ze daar net zo snel in energie omgezet als suikers.

Actief en slank

Kokosolie geeft daardoor instant energie. Als bonus worden middellangeketen vetzuren ook nog voor maar een klein deel opgeslagen als vet, waardoor je van het gebruik van kokosolie niet dik wordt. Dat ontdekten ook Amerikaanse boeren in de jaren veertig van de vorige eeuw. Zij gebruikten kokosolie om hun koeien vet te mesten, maar in plaats van log en dik werden de dieren er juist actief en slank van.

In de keuken

Kokosolie komt van de kokosnoot, de tropische vrucht die groeit aan de kokospalm en vooral voorkomt in de Filippijnen, Indonesië en India. In de Nederlandse keuken gebruiken we kokosolie vooral om te bakken, braden of frituren, maar je kunt het ook als vervanger van margarine of roomboter op je boterham smeren. Nog een tip: voeg eens een eetlepel kokosolie toe aan je smoothie, in een soep of saus of door je koffie of thee.

Met mate

Het Voedingscentrum geeft als advies om kokosproducten alleen bij uitzondering te eten. Verzadigd vet staat er immers om bekend niet goed te zijn voor de gezondheid: het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Dus ook voor kokosolie geldt: geniet, maar doe het wel met mate.

 

Bronnen: www.wikipedia.nl, www.voedingscentrum.nl en www.energiekevrouwenacademie.nl

Foto’s: Flickr CC / Flávio Jota de Paula; Flickr CC / Kavaljith K V

  • Datum: 28-01-2015
#Voedingsstoffen

Lees ook