Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Iedereen die zijn sportclub een wam hart toedraagt, kan de gehele sport steunen door zijn kennis te delen en goede ideeën in te sturen. Ambassadeurs van de campagne Erben Wennemars, Minke Booij en Kees Jansma zetten hun bekendheid in om de hulptroepen te verzamelen. Voor hen was én is de sportclub van immens belang.

 

Inzendingen

En aan hun oproep werd gehoor gegeven! Uit het hele land ontvangt NOC*NSF allerhande tactieken hoe sportclubs meer sponsors kunnen aantrekken, nieuwe leden kunnen werven en meer vrijwilligers kunnen activeren.

Inmiddels hebben al meer dan honderd sportliefhebbers hun idee ingediend, te veel om hier allemaal te bespreken. Om je toch een beeld te geven van wat er tot nu toe geopperd is, volgt hier een kleine greep uit de vele inzendingen.

Tactieken

Zo stelt Rik Burger van sportvereniging Albatros voor om een accommodatielidmaatschap in te stellen, zodat de sportclub inkomsten genereert en de leden het sporten kunnen inpassen in hun agenda:

“Verenigingen verhuren hun accommodatie aan leden via een online systeem. Leden bedenken zelf wanneer zij willen sporten en huren een veld bij de sportclub voor een laag bedrag.”

De drukke agenda vormt vaker een aanleiding voor inventieve oplossingen. Frans van Meggelen van Schaatsvereniging Lansingerland is praktisch ingesteld en spoort verenigingen aan om het mogelijk te maken dat ouders op het moment dat hun kinderen sporten zelf ook sportief actief kunnen zijn:

“Je geeft je kind op als lid van een vereniging. Zorg als vereniging dat de ouder ook op hetzelfde tijdstip kan sporten !!”

Een ander heikel punt is zichtbaarheid voor de club en voor sponsors. Edwin van der Weide van BZ&PC maakt graag van de nood een deugd en stelt voor de vereniging onder de aandacht te brengen in etalages van leegstaande winkelpanden.

“Doordat steeds meer winkels verdwijnen zijn er meer en meer lege winkeletalages. Een mooie plek om je vereniging te promoten.”

Ellen de Roos van Beach Tennis Houten spreidt de sponsoringkansen van haar vereniging en kiest voor volume:

“In plaats van het zoeken naar één hoofdsponsor voor 5000 euro, vragen we 50 ondernemers om ons met 100 euro te sponsoren. Onder de deelnemers verloten we het hoofdsponsorschap voor twee jaar!”

Vrijwilligerskwestie

Verschillende inzenders gaan het vrijwilligersprobleem te lijf. Zo pleit Moes Hartman Kok van SV Dalfsen voor een nationale vrijwilligerspas.

“Een nationale vrijwilligerspas waarmee ze collectieve kortingen kunnen krijgen op energie, verzekeringen en dergelijke en waar de club dan ook een percentage krijgt. Als men een aantal duidelijke voorwaarden aan de pas stelt kan dat het vrijwilligersprobleem oplossen. Eigenlijk kort: voordelen creëren voor vrijwilligers.”

Ronald Nijmeijer van Z&PC Moby Dick ziet wel wat in een uitzendbureau voor vrijwilligers:

“Een database met daarin vrijwilligers uit de regio zodat deze mensen breder inzetbaar worden en niet perse clubgebonden.”

En Rik Burger van Albatros zit ook op het vlak van vrijwilligers vol goede ideeën. Hij stelt voor een vrijwilligersscout aan te stellen:

“Elke club een vrijwilligersscout! Iemand die een training heeft gevolgd bij NOC*NSF in hoe je mensen enthousiast maakt, hoe je mensen inzet in hun kracht. Er is geen vrijwilligersprobleem, er is alleen geen scout!”

Ria Buinsters van Spado wijst op een belangrijke stap in de zoektocht naar vrijwilligers: maak kenbaar dat er vrijwilligers nodig zijn, wanneer hun inzet gewenst is en leg vooral  uit voor welke taken zij ingezet worden:

“Vaak draait het om een vaste kern met vrijwilligers. Maar maak voor ouders van atleten kenbaar dat er hulp nodig is en op wat voor vlak. Niet altijd moeilijke zaken als jury bij wedstrijd, maar ook simpele klussen zoals rondbrengen clubblad, vegen tribune, kantine poetsen. Per maand kan een item op de website/clubblad staan met datum van de klussendag. Niet altijd inzichtelijk wat er nodig is bij een vereniging.”

Opgelost!

Voor het topidee van Iris Blonk, van Windsurfvereniging Leidschendam e.o., biedt Sport.nl alvast een passende oplossing:

"Een site waarop je per sport alle sportclubs in jouw buurt kan zien met alle informatie en tarieven.”

Versterk je club

Iedereen die met veel plezier bij een vereniging sport of vrijwilligerswerk doet bij de club, moét echt even een bezoek brengen aan de campagnewebsite. Daar zijn alle ideeën stuk voor stuk te lezen. Doe je voordeel met de ervaringen van anderen en versterk je club!

Heb jij het ultieme idee hoe sportclubs zich blijvend kunnen versterken? Deel jouw tactiek dan met Nederland Sportland. Daarmee steun je niet alleen de sport, maar maak je ook nog eens kans op € 10.000,- voor jouw club!

De honderd meest aansprekende tactieken worden gepresenteerd in een online inspiratieboek voor alle sportclubs van ons land. De winnaar van maar liefst 10.000 euro voor het beste sportidee van Nederland wordt bekendgemaakt op 25 april in Zwolle. Daar wordt met een speciaal festival voor alle maatschappelijke stichtingen en verenigingen van Nederland gevierd dat ons koninkrijk 200 jaar bestaat. Deelnemen aan de wedstrijd kan nog tot en met 18 februari 2015.

Foto: NOC*NSF

  • Datum: 18-12-2014
#NOC*NSF #Samensporten #Vrijwilligers

Lees ook