Naast de gele en de rode kaart kent het voetbal sinds dit seizoen ook een blauwe kaart. Deze kleur zit niet bij de scheidsrechters in de borstzak, maar kan door voetbalteams worden uitgedeeld aan hun tegenstander als zij hen willen complimenteren voor hun sportiviteit. Omdat er weinig overtredingen gemaakt zijn, omdat de bal werd uitgeschopt bij een blessure of omdat er een positieve sfeer op het veld hing. Een mooi initiatief, dat nu eens een positief geluid van de amateurvelden doet komen.

De Blauwe Kaart, onderdeel van de campagne ‘Naar een veiliger sportklimaat’, is een initiatief van de KNVB en Volkswagen om sportiviteit en respect op en om de amateurvoetbalvelden te stimuleren. Dat doet de voetbalbond met een breed pakket aan acties, waarvan de Blauwe Kaart er één van is.

Voor Ralf Dennissen, PR Manager Volkswagen, ligt de betrokkenheid van Volkswagen voor de hand: “Voetbal is volkssport nummer één, dus het is niet zo gek dat Volkswagen wereldwijd nauwe banden heeft met voetbal. Het meest duidelijk zie je dit in Duitsland, waar we hoofdsponsor zijn van VfL Wolfsburg, de Bundesliga-club waarvan het stadion, de Volkwagen-Arena, zo’n beetje aan de fabriekspoort staat. In Nederland zijn we al een tijdje sponsor van de KNVB. Dit hebben we nu een extra dimensie gegeven door een partnership aan te gaan. We hebben er samen met de KNVB voor gekozen om het uitdragen van sportiviteit op te pakken en in een ‘project’ te gieten. Dat is de Blauwe Kaart geworden.”

Bewustwording

De Blauwe Kaart-actie is opgezet vanuit de gedachte dat het vergroten van de bewustwording kan leiden tot een andere houding en sportief gedrag. “De voetbalbond ziet het stimuleren van sportief en respectvol voetbal als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de KNVB, van verenigingen, van spelers én ouders”, aldus KNVB-woordvoerder Koen Adriaanse. “Sinds het begin van seizoen 2014-2015 kunnen D-, E- en F-teams sportief gedrag bij alle competitiewedstrijden belonen met een Blauwe Kaart. Na afloop van elke wedstrijd hebben de teams de kans om aan de tegenstander een Blauwe Kaart uit te reiken, waarmee het team wordt beloond voor de sportieve wedstrijd.”

Tweets over de Blauwe Kaart

Winkans

Niet alleen de voetbalsport wint met deze actie, ook de deelnemende teams kunnen in de prijzen vallen. Adriaanse: “Het doel van de Blauwe Kaart is verenigingen en leden stimuleren er een sportieve en plezierige wedstrijd van te maken. Als extra aanmoediging en ondersteuning maken de deelnemende verenigingen en teams die een Blauwe Kaart hebben verdiend kans op een prijs.”

Op elke Blauwe Kaart staat een unieke code waarmee de deelnemende teams wekelijks kans maken op geweldige prijzen. Wanneer je iedere week meedoet met het Blauwe Kaart Klassement, speel je automatisch mee voor de hoofdprijs. Het team met de meeste Blauwe Kaarten mag naar een wedstrijd van het Nederlands elftal!

Op bezoek

Iedere maand gaat Blauwe Kaart-reporter Bart Boonstra op bezoek bij een voetbalteam dat sportief speelt. En telkens heeft hij een wel erg leuke verrassing in petto voor de ploeg. Zoals toen het Huizense H.S.V. De Zuidvogels op een wel heel speciale manier naar hun competitiewedstrijd werd vervoerd.

En wat dacht je van de jongens van D6 van AS’80 uit Almere? Zij kregen een zeer bijzondere beloning en liepen er bij als ware profvoetballers.

Tevreden

De KNVB laat weten dat er na de eerste seizoenshelft een evaluatiemoment zal zijn, maar toont zich op voorhand al zeer tevreden over de actie. “De KNVB zet zich al jaren in om sportiviteit en respect op en rond de velden te bevorderen”, aldus Adriaanse. “Het is algemeen bekend dat het belonen van sportief gedrag stimulerend werkt. Voetballen doe je samen, met je medespelers én de tegenstander. Door middel van de Blauwe Kaart kunnen verenigingen elkaar stimuleren om er een sportieve wedstrijd van te maken. Ruim 4.000 D-, E- en F-teams hebben zich inmiddels aangemeld en doen elk weekend hun best om ervoor te zorgen dat wedstrijden eerlijker en sportiever verlopen.”

Ook Volkswagen is enthousiast. Dennissen: “Veel van onze bijna honderd Nederlandse Volkswagen-dealers zijn al sponsor van lokale voetbalclubs, dus op allerlei manieren past dit partnership perfect in elkaar. Tot nu toe wordt de Blauwe Kaart bizar goed opgepakt door jeugdteams. Het doel is uiteraard dat dit er op de lange termijn toe leidt dat sportief gedrag weer de norm wordt op het veld.”

Aanmelden

Vind jij ook dat voetbal sportief moet blijven? Doe dan mee met de Blauwe Kaart! Meld je club of team meteen aan en ontvang de Blauwe Kaart coachmap.

Bron: Blauwe-kaart.nl en KNVB.nl
Foto: Nationale Beeldbank/Richard van der Woude

  • Datum: 09-12-2014
#Sportiviteit #Voetbal

Lees ook