Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Je kan prima iets eten voor je gaat sporten. Doe dit alleen wel ongeveer een uur van tevoren. Kies voor een lichtverteerbare, maar toch energievolle snack. Opties zijn een banaan, appel, mueslireep, een bakje yoghurt of een plakje ontbijtkoek.

Voor of na het eten?

Sommige mensen denken dat het beter is om juist na het sporten pas te gaan eten. Dit is zeker niet waar. Als je niets gegeten hebt, heb je vaak niet voldoende energie voor een hele sportsessie. Door de daling van het glucosegehalte kun je tijdens de training zelfs flauwvallen. Het is dus een aanrader om een uur voor het sporten nog een tussendoortje te eten.

Geen hele maaltijd

Een hele maaltijd voor het sporten is geen aanrader. Er wordt dan ook aanbevolen om twee uur voor het sporten geen grote maaltijd meer te eten. Door wel een maaltijd net voor het sporten te eten, kun je darmklachten krijgen. Deze ontstaan doordat sporten en het verteren van eten allebei om zuurstof en bloed vragen, waardoor deze samen een opstopping veroorzaken. Dit veroorzaakt vervolgens de pijn.

Kan je het niet anders plannen en eet je dus toch net voor het sporten? Sla dan vlees, pasta, aardappelen, groente, peulvruchten en vette vis over. Deze voedingswaren doen er langer over om te verteren en kunnen pijn veroorzaken tijdens het sporten.

Waar je ook op moet letten zijn melkproducten, prei, ui, pittig eten en ijskoude dranken of frisdranken met koolzuur. Hier kunnen sommige mensen gevoelig op reageren en kunnen daar dus ook last van krijgen.

Water

Blijf voldoende water drinken tijdens je sportsessie. Het is heel belangrijk om je vochtbalans op peil te houden tijdens het sporten. Sport je langer dan één uur? Dan kan je ook voor een sportdrank kiezen. Een sportdrank zorgt namelijk voor meer energie. Hier zitten wel suikers in.

Eten na het sporten

Ken je dat hongergevoel vlak na het sporten? Het is goed om meteen na het sporten te eten. Tijdens het sporten heb je veel energie verbrand, waardoor je trek krijgt. Let wel op wat je eet. Het zou toch zonde zijn om de verbrandde calorieën er met een broodje kroket meteen weer aan te eten.

 

Er wordt vaak gezegd dat alles wat je na acht uur ’s avonds eet je niet meer verbrandt. Dit is niet waar. Je lichaam gaat dag en nacht door met de verbranding. Ben je pas om negen uur klaar met je training? Dan kan je dus prima nog gaan eten. Het gaat om de hoeveelheid die je verspreid over de hele dag hebt gegeten en hoeveel je hierbij bewogen hebt.

De enige reden om niet meer na acht uur ’s avonds te eten is omdat sommige mensen hier maagklachten van krijgen. Dit is per persoon verschillend.

Foto: Nationale Beeldbank/Foto Bouten

  • Datum: 03-12-2014
#Sportweetje #Voedingsstoffen

Lees ook