Aan een verminderd gevoel voor evenwicht kun je niet veel doen. Je valt iets sneller dan de meeste mensen en zult iets vaker door je enkel gaan, maar dat hoeft je niet te beperken in wat je doet. Het is dan ook heel belangrijk om je enkel meteen na je verzwikking goed te koelen.

Herkenning

Het verschil tussen een botbreuk, een kneuzing of ontwrichting van de enkel zie je niet één-twee-drie. Daar moet je echt verstand van hebben. Maar waarschijnlijk weet je uit ervaring inmiddels wel hoe het aanvoelt als je door je enkel bent gegaan. Gelukkig hoef je niet met zekerheid te weten wat er met je enkel aan de hand is – de  behandeling is in eerste aanleg altijd hetzelfde.

Een kneuzing, ontwrichting of breuk kun je aan een aantal dingen herkennen:

  • pijn;
  • zwelling;
  • het niet kunnen gebruiken, (moeilijk) bewegen of belasten van een lichaamsdeel;
  • verkleuringen van de huid.

Het kan ook voorkomen dat het lichaamsdeel in een stand staat die afwijkt van de normale stand.

Handelen

Door onderstaand stappenplan te volgen, handel je op de meest effectieve manier.

  • Koel de plek van verzwikking minimaal tien minuten goed. Dit kan met water, ijs of een cold pack gedaan worden. Heel belangrijk is dat er altijd een handdoek tussen de huid en het koelelement zit. Tijdens het koelen vermindert de zwelling en neemt de pijn af. Wordt de pijn juist erger? Stop dan meteen met koelen.
  • Zorg ervoor dat je het gekneusde lichaamsdeel niet beweegt, maar dat dit volledig kan ontspannen.
  • Leg een drukverband aan. Indien mogelijk is het het beste om dit door een eerstehulpverlener te laten doen.
  • Zorg dat het gekneusde lichaamsdeel omhoog geplaatst is.
  • Twijfel je over de ernst? Laat er dan een arts naar kijken.
  • Masseer nooit! Door je verstuikte enkel te masseren kun je het alleen maar erger maken.

Preventietips

Voorkomen is beter dan genezen. Als je onderstaande tips naleeft, verklein je je kans op enkelverzwikking:.

  • Begin de training altijd met een warming-up van vijf tot tien minuten en bouw het tempo op.
  • Zorg voor een goede trainingsopbouw.
  • Concentratie is heel belangrijk. Let goed op de ondergrond waarop je je voeten neerzet.
  • Draag serieuze sportschoenen, ga dus niet sporten op je oude gympen.
  • Doe evenwichtstraining en spierversterkende oefeningen. Op deze manier train je de spieren rondom je enkelgewricht.
  • Tape zwakke gewrichten in tijdens het sporten voor extra ondersteuning.
  • Sluit elke training af met een cooling-down. Op deze manier kunnen de afvalstoffen van de training goed afgevoerd worden.

Ook een vraag?

Heb jij ook een vraag over sport? Mail deze dan naar content@sport.nl.

Bron: Sportzorg, Blessure-aanwijzer
Foto: Flickr/CC Jhayne

  • Datum: 19-11-2014
#Vraagenantwoord #Preventie

Lees ook