Laat je sportclub niet in z'n hemd staan!

Samen met Erben Wennemars, Minke Booij en Kees Jansma wil NOC*NSF iets doen aan deze situatie bij de verenigingen. Iedereen in Nederland moet kunnen sporten. Sportclubs zijn hierbij van groot belang. Daarom roept NOC*NSF de hulp in van iedereen die de sportclub een warm hart toe draagt!

Belang

En dat zijn er velen. Bijna 3,9 miljoen Nederlanders sporten wekelijks bij een sportvereniging. Sportclubs zijn dus van groot belang. Voor de sport én de maatschappij in bredere zin.

Minke Booij (voormalig tophockeyster en ambassadeur van deze campagne): “Sportclubs zijn belangrijk! Voor heel veel mensen, zowel voor kinderen als volwassenen, alleenstaanden en gezinnen, is de club een tweede thuis. Het zou verschrikkelijk zijn als deze clubs niet meer kunnen voortbestaan. Dus we moeten die clubs zo veel mogelijk helpen om het goed te blijven doen en om al die mensen die daar plezier aan beleven een mooi onderdak te bieden, zeker voor de weekenden. Om lekker samen te sporten, lekker te bewegen, veel samen te zijn, leuke dingen samen te doen.”

Daarom wil NOC*NSF, net als veel sportbonden en gemeenten, iets doen aan de moeilijke situatie waarin veel verenigingen verkeren. Maar de clubs en hun leden kunnen zelf ook veel doen. “Zie deze campagne ook als katalysator om van onderaf de clubs in beweging te brengen”, aldus Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF.

Oproep

Om het voortbestaan van de sportclubs te garanderen, is de steun nodig van heel Nederland, aldus NOC*NSF. Daarom doet de sportkoepel een oproep aan iedereen om zijn of haar beste tactiek toe te sturen hoe sportclubs:

  1. Meer sponsors kunnen aantrekken?
  2. Nieuwe leden kunnen werven?
  3. Meer vrijwilligers kunnen activeren?

Nederland is rijk aan vele goede ideeën, meent Minke Booij, die is ‘opgegroeid op de hockeyvereniging’. “Op clubs heb je altijd mensen met ideeën en deze campagne is dé kans om die ideeën boven tafel te krijgen.”

undefined

Eenvoudig

Soms kan een eenvoudig idee al veel resultaat opleveren. De baromzet verhogen door een goede tapcursus of een veiling organiseren voor extra inkomsten bijvoorbeeld. Op www.laatjesportclubnietinzijnhemdstaan.nl vind je een aantal voorbeeldcases. De komende maanden zal dat aantal groeien, want alle tactieken die worden opgestuurd, worden hier gepubliceerd.

De 100 meest aansprekende tactieken komen bovendien in een online boek ter inspiratie voor alle clubs in Nederland. En het beste idee van Nederland ontvangt ook nog eens € 10.000 voor de club.

De winnaar wordt bekend gemaakt op 25 april in Zwolle waar ‘200 jaar koninkrijk’ gevierd wordt met een speciaal festival voor alle maatschappelijke stichtingen en verenigingen van Nederland.

Doe ook mee!

Stuur je tactiek in via www.laatjeclubnietinzijnhemdstaan.nl. Hier vind je ook meer informatie over de campagne, zoals goede praktijkvoorbeelden, het verhaal van de ambassadeurs en pr-materiaal om op je eigen club te gebruiken. Laat je club niet in zijn hemd staan!

Publicatiedatum: 18-11-2014