Dat bewegen goed voor je is, is algemeen bekend. Je hart wordt er sterker van en het voorkomt dat de kilo’s eraan vliegen. Ook de mentale voordelen van lichamelijke activiteit zijn bij de meeste mensen wel bekend: je voelt je fitter en hebt meer energie. Dat bewegen echter ook kan helpen bij het bestrijden van depressieve gevoelens, ligt minder voor de hand. Uit een omvangrijke, langlopende Britse studie blijkt dat lichamelijke activiteit kan helpen bij het verminderen van depressieve klachten.

Het onderzoek

Met zijn opmerkelijke duur en omvang geeft het onderzoek een goed beeld van de effecten van bewegen op het gemoed. De studie is uitgevoerd onder 11.000 mensen, allemaal geboren in dezelfde week in maart 1958. Deze mensen werden een halve eeuw gevolgd.

De vrijwilligers werden op vier momenten in hun leven ondervraagd over hun fysieke activiteit: op de leeftijd van 23, 33, 42 en 50 jaar oud. Daarnaast moesten ze een aantal standaardtesten doen, waarbij depressieve symptomen werden gemeten. Daarbij kun je denken aan een depressieve stemming, vermoeidheid, prikkelbaarheid en angst.

Bemoedigend

Eerdere studies lieten al zien dat lichaamsbeweging het aantal depressies verlaagt bij jongeren en ouderen. Deze studie toont op overtuigende wijze aan dat dit verband gedurende het gehele volwassen leven bestaat.

Tijdens alle meetmomenten bleek namelijk dat degenen die meer bewogen minder depressieve symptomen vertoonden. Daarnaast kwam naar voren dat de deelnemers die tussentijds actiever werden, minder depressieve klachten meldden.

Een bemoedigende conclusie: of je nu 23 bent of 50, het heeft voor je mentale gezondheid altijd zin om meer te gaan bewegen.

Bron: Nieuws voor Diëtisten en Gezondheidsnet
Foto: Shutterstock.com

  • Datum: 20-11-2014
#Tipvandeweek #Preventie #Motivatie

Lees ook