Vraag je wat de basisingrediƫnten zijn voor een goede sportsessie, dan staat energie boven aan het lijstje. Hoeveel energie je gebruikt, hangt af van verschillende zaken. Leeftijd, lengte en conditie spelen een grote rol.

Leeftijd

Hoe ouder je bent, hoe lager je energiegebruik. Als je ouder wordt, verandert je lichaam. Je spierkracht en spiermassa nemen bijvoorbeeld af. Met name spiervezels die explosieve kracht leveren verdwijnen. De spiervezels die gebruikt worden voor duursporten hebben over het algemeen wat minder te lijden onder het verouderingsproces. De afname van spiermassa brengt met zich mee dat je relatief meer vet hebt en minder spieren. Je kunt daardoor minder brandstof opslaan en zult merken dat het vat eerder leeg is als je de intensiteit van het sporten niet iets aanpast.

Lengte en gewicht

Hoe groter je bent, hoe hoger je energiegebruik. Lengte en gewicht spelen een grote rol in de vraag hoeveel energie je gebruikt. Een zware auto gebruikt immers ook meer benzine dan een klein boodschappenwagentje. Mannen gebruiken doorgaans dan ook meer energie dan vrouwen.

Spiermassa

Hoe gespierder je bent, hoe hoger je energiegebruik. Het ontwikkelen van spieren vraagt veel energie van je lichaam. Daarnaast zorgt het voor een toename in gewicht, wat het energiegebruik doet toenemen.

Getraindheid

Hoe getrainder je bent, hoe lager je energiegebruik. Door training leert je lichaam efficiƫnter om te gaan met energie. Daardoor gebruikt een getrainde sporter minder energie voor dezelfde inspanning als een ongetraind iemand. Dat neemt niet weg dat door spierontwikkeling ten gevolge van training het energiegebruik juist weer toeneemt (ook in rust).

Groei

Groeien kost energie, of het nu om lengte gaat of om gewicht. Dat geldt voor sporters in training, maar zeker ook voor opgroeiende kinderen. Menig ouder ziet met verbazing wat zijn of haar puber allemaal naar binnen werkt. Sporten kinderen dan ook nog eens intensief, dan is het helemaal van groot belang om de energie-inname goed af te stemmen op het energiegebruik.

Gelukkig geeft sporten ook energie, zij het van een ander soort. Je voelt je voldaan, bent fris in je hoofd en zit weer lekker in je vel. En je conditie wordt er nog beter van ook!

Bron: Carlien Harms-Aris en Tiny Geerets (2012), Sportvoedingsatlas. Een wereld te winnen. Arko Sports Media, Nieuwegein. ISBN 978-90-5472-181-9
Foto: Flickr/CC shaynabright

  • Datum: 09-10-2014
#Sportweetje

Lees ook