“Niets staat de consumptie van nitraatrijke groenten in de weg”, aldus Stephan Peters, kennisspecialist voedselveiligheid van het Voedingscentrum. Je hoeft er dus niet meer op te letten hoe vaak per week je nitraatrijke groenten eet. Ook de combinatie van nitraatrijke groenten met vis blijkt niet zo problematisch te zijn voor de gezondheid als gedacht.

Wat is nitraat?

Nitraat zit met name in bladgroenten, zoals spinazie, sla, bietjes, andijvie en bleekselderij. De stof zelf is ongevaarlijk, maar kan in het lichaam worden omgezet in nitriet en vervolgens in schadelijke nitrosamines. Nitrosamines worden aangemerkt als mogelijk kankerverwekkend.

Geen gezondheidsrisico’s

Eerder dacht men dat het mogelijk was om te veel nitraat binnen te krijgen door het eten van nitraatrijke groenten. Uit nieuwe analyses blijkt dat de consumptie van nitraatrijke groenten een verwaarloosbaar risico vormt voor de gezondheid. Het stimuleren van de consumptie van groenten wordt thans belangrijker geacht dan de verwaarloosbaar kleine risico’s die de inname van nitraat met zich meebrengt.

En omdat juist door de combinatie met vis nitrosamines zouden kunnen ontstaan, werd afgeraden om vis en schelpdieren tegelijk met nitraatrijke groenten te eten. Ook daarvoor geldt dat de risico’s dermate klein zijn, dat het advies is komen te vervallen.

Waarschuwing

Het Voedingscentrum houdt vast aan twee beperkende adviezen over nitraatinname:

  • gebruik geen water uit privébronnen voor het aanmaken van flesvoeding. Dat water kan verhoogde concentraties nitraat bevatten, wat voor baby’s nadelig is;
  • wees terughoudend met het gebruik van nitraatrijke (sport)supplementen als bietensap of bietensapconcentraat, gebruik ze niet dagelijks. De hoge dosis nitraat in deze supplementen komt boven op de dagelijkse hoeveelheid nitraat en kan daardoor zorgen voor een toename van nitrosaminevorming.

Bron: Voedingscentrum
Foto: Flickr/CC Incase

  • Datum: 16-10-2014
#Voedingsstoffen

Lees ook