Sponsoring

Sponsoring

Sponsoring kan een belangrijke bron van inkomsten zijn. Door de samenwerking te zoeken met bedrijven en instanties en met gedeelde belangen gezamenlijk doelen na te streven, kun je met dergelijke partijen tot overeenstemming komen over een financiële impuls voor deze activiteiten. Een moderne club kan het zichzelf niet veroorloven aan de eventuele voordelen van sponsoring voorbij te gaan, maar plannen op dit gebied moeten wel goed gefundeerd zijn.

Een goed doordacht sponsorbeleid is dus van belang. Sponsorbeleid is iets wat je als sportclub zelf moet ontwikkelen omdat het voor elke club anders is. Geen club en situatie is immers hetzelfde. De ontwikkeling van degelijk sponsorbeleid kan bovendien heel leuk zijn! Met een groep enthousiaste leden samenwerken aan een plan, dat uitvoeren en er daarna de vruchten van plukken geeft heel veel voldoening. Hoewel elke club zijn eigen sponsorroute moet uitstippelen, zijn er wel tips en handleidingen om je alvast op weg te helpen. Kijk bijvoorbeeld eens op www.sponsorvisie.nl of lees het boek ‘Als het balletje gaat rollen’ van Jan Verhaert. Weliswaar al wat ouder, maar het bevat veel tips en voorbeelden. Maar ook het Handboek Marketing voor Sportverenigingen biedt veel bruikbare inzichten.

Daarnaast is het Stappenplan Sponsoring een bruikbare handleiding als je als clubbestuur met je sponsorbeleid aan de slag wilt. 

Vond je dit artikel nuttig?

Ik kon hier wat mee / dit was niet nuttig (2) (0)

Artikelen binnen Financiën