Online, social media

Online, social media

Vrijwel elke club heeft een website. De site is het meest volledige communicatiemiddel van de club: vrijwel alle informatie voor alle doelgroepen is hier beschikbaar of zou dat eigenlijk moeten zijn. Bovendien vervult de website een zogenoemde ‘portal-functie’, het is een centrale plek van waaruit wordt verwezen naar andere bronnen en kanalen. Of er wordt juist vanuit andere kanalen verwezen naar meer inhoudelijke informatie op de website. Het is dan ook slim om de verbinding met de andere kanalen op de website goed mogelijk te maken.

Clubwebsite

Een goede clubwebsite heeft verder heldere, begrijpelijke taal die past bij vrijwel alle doelgroepen. Immers, alle doelgroepen richten zich tot de website voor bepaalde informatie. Verder is er een aantal elementen dat elke clubsite eigenlijk moet hebben: basisinformatie, praktische informatie en algemeen nieuws. De basisinformatie betreft informatie die je maar zelden hoeft aan te passen, zoals contactgegevens, historie van de club, inhoud van lidmaatschap en de sponsors. De praktische informatie bevat vooral wedstrijdschema’s, trainingstijden en andere belangrijke feiten die leden nodig hebben voor het beoefenen van hun sport. Door deze informatie beschikbaar te stellen op de website, kan iedereen erbij en kunnen er in de communicatie weinig misverstanden over ontstaan. Algemeen nieuws spreekt eigenlijk voor zich. Wat is er gaande op de club, is er een nieuwe sponsor of is het vertrek van een bestuurslid aanstaande? Lees hier meer over wat een goede website voor je club betekenen kan.

Facebook

Een Facebookpagina is een prima middel om je club extra in de schijnwerpers te zetten. Het is een uitgelezen middel om de gebeurtenissen en de gang van zaken bij de club tot leven te brengen met reacties van leden, foto’s, filmpjes en nieuwsberichten. Zo kun je onder meer terugblikken op leuke evenementen en ook toekomstige evenementen op een aantrekkelijke manier aankondigen. Facebook is hét middel om met alle beschikbare instrumenten te tonen hoe leuk jouw club is. Het interactieve karakter van het platform speelt daarin een belangrijke rol. Je kunt vanuit jouw club communiceren, maar leden en andere betrokken kunnen er ook hun commentaren en beeldmaterialen kwijt, waardoor ook blijkt hoe zij de club ervaren. Dat blijkt overigens ook uit de zogenoemde ‘likes’ die volgers aan een update op de pagina kunnen geven.

Voor vrijwel alle social media-kanalen geldt overigens dat het interactieve karakter zich ook prima leent om volgers aan te zetten tot actie. Wil je voldoende deelnemers aan een evenement, roep dan vooral je volgers op in hun eigen omgeving mensen te interesseren. Op deze manier kun je bovendien de binding met je achterban stimuleren. Vijf goede tips vind je hier

Twitter

Ook bij Twitter kan het bereik groot zijn, maar het karakter van Twitter is korter en vluchtiger dan dat van Facebook. Een tweet bevat immers maximaal 140 karakters, waardoor updates altijd kort en bondig moeten zijn. De actualiteit speelt een grote rol. Twitter is bijvoorbeeld heel geschikt om actuele updates tijdens een evenement mee te delen, zoals de stand bij de clubkampioenschappen of een foto met korte toelichting. Je kunt de instellingen zo aanpassen dat iemand je pas kan volgen na toestemming, maar voor het vergroten van het aantal volgers en dus je bereik is het slim om je account open te stellen voor alle potentiële volgers. Hoewel de updates op Twitter kort zijn, is het wel weer een goed middel om met een korte, aantrekkelijke tekst te verwijzen naar bijvoorbeeld de website, waar uitgebreidere informatie te vinden is.

Instagram

Instagram begon als een heel populair medium onder jongere mensen tot 25 jaar, maar is daarna bij steeds meer en ook oudere mensen in de smaak gevallen. De basis van Instagram is een persoonlijke fotocollectie. Want het draait, in tegenstelling tot de eerder benoemde social media, vooral om foto’s. Beelden staan centraal bij het delen van je bezigheden en ervaringen en ze zijn op een groot aantal manieren te bewerken. Juist omdat foto’s zo veel meer kunnen zeggen dan tekst, is Instagram een geweldig middel om je club en de activiteiten op de club van de beste kant te tonen.

Vloggen

Onder jongeren is inmiddels vloggen een populaire manier om te communiceren. Vloggers dienen als referentiekader voor jongeren. Ze bieden een identificatiemogelijkheid en kunnen de functie van rolmodel vervullen. Belangrijk aandachtspunt is hier vooral dat je als club de doelgroep waar je je op wilt richten betrekt bij de keuze van je communicatiekanaal. Vráág dus de jongeren binnen je club hoe zij zouden willen communiceren over wat er gebeurt. Lees hier meer over de mogelijkheden van vloggen.

Tips

Alle social media, maar vooral dus Instagram, bieden je mogelijkheden om beelden te gebruiken. Maak daar veel gebruik van, want ook op het eerste gezicht is beeldmateriaal heel aantrekkelijk voor de bezoekers van je platforms.

En voor alle social media geldt: houd het actueel. Dat jouw club op alle gerenommeerde platforms vertegenwoordigd is, wekt een goede, actieve indruk. Het is dan echter wel zaak op alle platforms ook werkelijk actief te blijven, want de vruchten van social media pluk je alleen met actie en interactie.

Voor vrijwel alle social media-kanalen geldt overigens dat het interactieve karakter zich ook prima leent om volgers aan te zetten tot actie. Wil je voldoende deelnemers aan een evenement, roep dan vooral je volgers op in hun eigen omgeving mensen te interesseren. Op deze manier kun je bovendien de binding met je achterban stimuleren.

Hou het sportief

Kun je als vereniging ook toezicht houden op de digitale gedragingen van leden? Lees hier enkele tips wat je daarvoor kunt doen.

 

Vond je dit artikel nuttig?

Ik kon hier wat mee / dit was niet nuttig (7) (1)

Artikelen binnen Communicatie