Communicatie

Communicatie

Communicatie is een essentieel thema voor clubs en andere sportaanbieders. Zonder goede communicatie is goede samenwerking, ledenwerving en ledenbehoud en werving van vrijwilligers immers ook heel moeilijk. Niet alleen de vaststelling dát je anderen moet kunnen bereiken, maar de ook de vraag hóe je een bepaalde groep bereikt, is voor sportverenigingen aan de orde van de dag.

Communicatie is een breed onderwerp en advies en stappenplannen zijn er op verschillende niveaus. Voor sommige verenigingen is een eerste vereiste het goed registreren en actualiseren van de contactgegevens van leden, zodat zij goed te bereiken en te informeren zijn. Andere clubs denken na over verschil in benadering van jongere en oudere leden en weer andere clubs verzamelen uitgebreide data en hebben hun ledenbestand verdeeld in doelgroepen door middel van zogenoemde ledensegmentatie. Het zijn ontwikkelingen die passen bij deze snel veranderende tijd, die van sportclubs vraagt dat ze steeds beter weten wat hun leden willen en tegemoetkomen aan die wensen.

Communicatie is ook een aandachtspunt bij de promotie van evenementen als open dagen en toernooien en activiteiten in het teken van bijvoorbeeld de Nationale Sportweek. Mensen komen immers alleen op een evenement af als ze weten dat het georganiseerd wordt en het ze voldoende aanspreekt. Internet, social media, video en foto’s, maar ook een advertentie in de lokale krant of een poster in de plaatselijke supermarkt geven bekendheid aan evenementen en zijn bovendien goed voor de naamsbekendheid van de club. Je kunt om je club te promoten ook aanhaken bij andere landelijke initiatieven, zoals 'Zet je club op de kaart' of de Albert Heijn Sportactie.

Artikelen binnen Communicatie