Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Stop eens met dat gewiebel!

Rustig lopen op de gang! Nee, je mag nu niet naar de wc. Geen geloop door de klas, ik kom bij jullie langs. Zomaar een paar voorbeelden hoe we door de dag heen beweging van onze leerlingen inperken. En stuk voor stuk met goede redenen.

Gek eigenlijk dat we aan de ene kant zo ons best doen om kinderen minder te laten bewegen en aan de andere kant ons grote zorgen maken dat kinderen te weínig bewegen. 

Gelukkig is er steeds meer aandacht voor de positieve kanten van bewegen in de klas. En inmiddels is er zelfs voorzichtig wetenschappelijk bewijs dat kinderen die bewegend leren, betere leerresultaten behalen. Kleine kanttekening: het verband geldt alleen bij automatiseren. Het verwerven van nieuwe kennis kan nog altijd beter zittend gebeuren. Maar het oefenen van de tafels leent zich bijvoorbeeld uitstekend voor een paar jumping jacks of squads. Er bestaan al diverse lesmethodes met bewegend leren en er zijn tal van filmpjes te vinden op internet. Ook de wat minder sportieve leerkracht kan ermee uit de voeten. En wat dacht je van beweegbreaks tussen de lessen door? Niet alleen leuk, maar ook hartstikke nuttig. En tegenwoordig al op bijna iedere basisschool gemeengoed. 

Toch zijn we er daarmee nog niet helemaal. Waar nog winst is te behalen, is het schoolplein. Hoeveel tijd brengt een kind hier door? Eén tot misschien wel vier uur per dag, als je de bso meerekent. Alle reden dus om eens kritisch te kijken: wat doen die kinderen eigenlijk de hele tijd op dat plein? Hoe is het plein ingericht? Welke materialen hebben de kinderen tot hun beschikking? Wat doe je als leerkracht / pleinwacht / overblijfkracht tijdens het buitenspelen? Kijk, daar zouden we nou best eens wat vaker bij STIL mogen staan.