Menu
Inloggen

Leuk hoor, elke week je vaste rondje hardlopen, je veertig baantjes zwemmen of je uurtje trainen in de sportschool. Maar wat dacht je ervan om eens een gave nieuwe sport uit te proberen? Wij stellen vijf niet zo bekende sporten aan je voor.

Spikeboarding

Spikeboarding lijkt op langlaufen, maar dan op een skateboard in plaats van de lange latten. Deze nieuwe sport is overgewaaid uit Amerika en kent vooral in New York veel beoefenaars. In plaats van twee ski’s en twee stokken maak je bij spikeboarding gebruik van één board en één stok waarmee je je afzet. Door je op je board voort te bewegen, train je je conditie, je balans en je hele lichaam. Je kunt deze sport overal beoefenen, ook in het centrum van drukke steden, en je kunt je training zelfs doen terwijl je op weg bent naar je werk of school. 

ElliptiGo

Nog een leuke manier om jezelf te vervoeren en tegelijk te trainen, is ElliptiGo, ook wel elliptisch fietsen genoemd. De ElliptiGo lijkt nog het meest op de crosstrainer in de sportschool, maar dan voor buiten en met twee wielen. Je traint op dit apparaat je conditie en ook je gevoel voor evenwicht. ElliptiGo is in vergelijking met andere sporten minder belastend voor je spieren, waardoor je het ook kunt doen als je herstellende bent van een (loop)blessure of als je nog niet zoveel training aankan. Wil je de training juist zwaarder maken, dan kun je heuveltjes aan je parcours toevoegen.

Flyboarding

Het gevoel alsof je over het water vliegt: dat ervaar je als je gaat flyboarden. Twee krachtige waterstralen, die worden opgewekt door een waterscooter en die zijn gemonteerd aan het flyboard waar je op staat, zorgen ervoor dat jij je tot meer dan tien meter hoogte boven het water kunt voortbewegen. Dit is vooral een gave sport voor jou als je wel van een adrenalinekick houdt. Eén flyboardsessie duurt maximaal zo’n twintig minuten.

Reformer pilates

Pilates ken je vast wel, en zoals dat vaak gaat met sporten die inmiddels algemeen bekend zijn, is er nu ook op deze tak van sport een variant: reformer pilates. Het verschil met de ‘gewone’ pilates is dat je de oefeningen bij deze nieuwe variant uitvoert op een fitnessmachine: de reformer. Een andere noviteit is dat je de oefeningen op een hoog tempo doet, waarbij je wordt opgezweept door de muziek en je hartslag flink de hoogte in brengt. Fans van reformer pilates zeggen dat dit vooral een geschikte sport is als je de ‘gewone’ pilates een tikkeltje saai vindt. 

Schaakboksen

Dat je met voldoende verbeeldingskracht ook je eigen nieuwe sport kunt creëren, bewijst de Nederlandse kunstenaar Iepe Rubingh. Hij is de bedenker van schaakboksen, waarin je – zoals de naam al doet vermoeden – schaken combineert met boksen. Het ritme bestaat steeds uit vier minuten schaken, één minuut pauze, twee minuten boksen en weer één minuut pauze. Je wint een wedstrijd bij een knock-out, schaakmat of door een beslissing van de jury. Nadeeltje van schaakboksen is dat goede boksers die minder goed kunnen schaken meer kans maken om te winnen dan goede schakers die minder goed zijn in boksen.

Bronnen: Wikipedia.nl, Transition.nl, Metronieuws.nl en Gezondheidsnet.nl

Foto: Shutterstock

  • Redactie
Bewegen
Innovatie