Menu
Inloggen

Heb jij een drukke baan en schiet sporten er daardoor snel bij in? Dan ben je niet de enige, want ruim een kwart van de werkende Nederlands besteedt per week nul uren aan sport. Met deze vijf tips kun jij hier verandering in brengen.

Dat ruim een kwart van werkend Nederland niet aan sport doet, blijkt uit het ‘Workplace Food & Vitality’-onderzoek van Eurest, waar ruim duizend werkende Nederlanders aan meededen. Van hen ziet maar negen procent voldoende beweging of sporten als een belangrijke factor voor de vitaliteit die zij ervaren.

Sport blijft achter

"Over de afgelopen jaren is er een tendens te zien waarbij mensen zich steeds meer bezighouden met gezonde voeding en hun leefgewoontes verbeteren”, vertelt Remco Kokkelink, commercieel directeur bij Eurest. “Het is opvallend dat sport hierin achterblijft. Sport is niet alleen goed voor de conditie, maar helpt ook bij het omgaan met stress.”

Vijf tips

Geldt ook voor jou dat je te weinig tijd maakt om te sporten? Dan hebben we vijf tips voor je.

1. Ga samen met collega’s sporten

Dat kan al heel makkelijk door in de lunchpauze samen een halfuur of drie kwartier te gaan wandelen. Ook kun je als groep gaan trainen voor deelname aan een evenement. Bij hardloopwedstrijden bijvoorbeeld is er vaak ook een Bedrijvenloop.

2. Doe wat je leuk vindt

Plezier is de allerbelangrijkste voorwaarde om het sporten vol te houden. Dus kies niet alleen voor iets dat makkelijk in te passen is in een druk leven, maar ook voor een vorm van bewegen die je heel erg leuk vindt om te doen. Voor de een is dat hardlopen, voor de ander voetballen of zwemmen of nog iets anders. 

3. Sport samen met motiverende mensen

Zelfs als je doet wat je leuk vindt, is het alsnog wel eens lastig om het trainen vol te houden. Kun je geen groepje collega’s bij elkaar vinden om samen te gaan sporten? Zoek dan een sportmaatje dat een trouwe trainingspartner vormt. Dus kies voor iemand die je echt motiveert om het vol te houden en niet voor iemand die zelf ook regelmatig een training overslaat.

4. Ga meteen na (of voor) je werk

Eenmaal weer thuis word je makkelijk opgeslokt door de drukte van een gezin, het huishouden, toch nog even wat werk doen en ga zo maar door. Of je wilt gewoon even lekker niks. Om te voorkomen dat je aan die verleiding bezwijkt kun je beter meteen langs de sportschool gaan.

5. Plan sporten in je agenda

Een drukke baan brengt vaak veel afspraken met zich mee. Zorg dat sporten ook een afspraak is, maar dan met jezelf. Doe het op vaste tijdstippen gedurende de week en zorg dat hier niets tussen kan komen.

 

Bronnen: Managersonline.nl en Thankgoditismonday.nl

Foto: Shutterstock

  • Redactie
Motivatie
Arbeid
Bewegen