De nieuwe sportwinkel

Wie naar binnen loopt in de nieuwste winkel van ASICS ziet nog wel een aantal planken, maar het zijn toch vooral de grote schermen met flitsende beelden die de aandacht trekken. Alles draait om beleving, proberen en performance.

De winkel is onder handen genomen door het digitale marketingbureau Amaze en bevat allerlei technologie om de bezoeker van begin tot eind te boeien. Wachten op een verkoper? Waarom zou je! Je gaat gewoon voor een scherm staan en je ontdekkingstocht naar een nieuw paar schoenen begint direct.

ASICS store 

Product Advisor

Het meest in het oog springt de geheel nieuwe Product Advisor: een enorm scherm aan de muur waarop 4K-video’s – heel groot, haarscherp en heel geschikt voor bewegende beelden – te zien zijn. De winkel hangt vol met zogeheten motion tracking-camera’s, die automatisch reageren op bewegingen van jou en andere bezoekers. De interactieve Product Advisor laat zich bedienen met een iPad. Door verschillende vragen te beantwoorden over jouw leefsituatie, sportgewoonten en smaak krijg je als klant een advies op maat.

Product Advisor

Middels het scherm spreekt ASICS je persoonlijk aan en vertelt je over de nieuwste hardloopschoenen en andere producten. Zou je anders wellicht met lege handen de deur uit zijn gelopen, daar wordt een aankoop nu net even iets moeilijk te weerstaan. “We weten dat retailers meer moeten doen om klanten in de winkel geïnteresseerd te houden. Interactieve technologie maakt het mogelijk om niet alleen een betere beleving te bieden, maar ook één op één met de klant in contact te komen. De Product Advisor is zo afgesteld dat klanten er bijna niet langs kúnnen lopen”, aldus Rick Curtis, Chief Strategy Officer van marketingbureau Amaze.

De Product Advisor is onderdeel van de ‘Mix Up Your Run’-campagne en draait om persoonlijke aandacht (customization) voor de sporter. “De nieuwe digitale technieken in de winkel moeten klanten een betere beleving bieden, of ze nu een product willen kopen of alleen meer informatie willen inwinnen.” 

Dicht bij huis

Ben je nieuwsgierig geworden naar de nieuwe sportwinkel? Dan hoef je voor een eerste kennismaking niet helemaal naar Duitsland af te reizen. In ons eigen Amsterdam, aan de rand van het Vondelpark, vind je ASICS Flagship Store Amsterdam, voorzien van een Running Lab, kluisjes en zelfs douches voor leden van de Running Club. In het lab kun je je hardloopcapaciteit laten meten. Daarbij kijken de onderzoekers naar voet, been en lichaamsbouw, beenspieren, hardlooptechniek en aerobische fitheid.

Maar dat is nog niet alles. Met het concept ASICS Foot ID, dat gebruikmaakt van videoanalyse, leer je meer over jouw looptechniek en voetafwikkeling. Hierbij loop je een aantal minuten op een loopband terwijl je voeten gefilmd worden. De beelden worden vervolgens geanalyseerd door een expert. Op basis hiervan krijg je advies over schoenen die passen bij het pronatiepatroon van je voet. Zo wordt eventuele over- of onderpronatie opgevangen, de kans op blessures kleiner en je loopcyclus efficiënter.

Het geavanceerde 3D Foot Mapping System analyseert je voet met behulp van laser en microcamera’s. Het resultaat is een 3D-scan van je voet, die wordt vergeleken met een database om de schoenen te vinden die het beste bij jouw voeten passen. Het systeem meet onder meer je voetlengte, de omtrek van de voorvoet, de hielbreedte, je wreefhoogte, de hoogte van het voetgewelf en de teenstand.

Misschien niet zo ver ontwikkeld als de winkel in Hamburg, maar toch goed voor een vernieuwende ervaring. Gaat dat zien!

Bronnen: SPORTNEXT.nl, Amaze.com, ASICS
Foto’s: Wests-Design en @amazeltd

Publicatiedatum: 08-11-2014